Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M33 en omgeving

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M33 en omgeving

Eh, hoi weer.

Nou, dit is voorlopig de laatste dan. M33 en omgeving.
    Noord weer links, iso800, 6x240s, f=70mm, f/4.0.

Open sterrenhoop NGC 752 is niet te missen. En voor de napluizers, de melkwegstelsels NGC 672 en IC 1727 staan vlak bij elkaar. Ook NGC 784 is terug te vinden, en de extremofielen vinden UGC 1281 (UGC nummer gecorrigeerd, er stond fout: UGC 1282) ook nog wel.

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Mooie reeks foto's!

Iets foutgegaan met stacken rechtsbovenin?

Commentaar

het verbaasde mij idd ook al dat het daar heel erg donkerder is
      maar wel een hel mooie plaat

Commentaar

De donkere vlek is goed gegaan met stacken. Het is een toren. Je krijgt 'm er gratis bij! Ik had 'm wel weg kunnen croppen, maar waarom zou ik?

Groeten, Marc

Commentaar

Re: M33 en omgeving

Origineel geplaatst door Marc Fokker
          NGC 672 en IC 1727 staan vlak bij elkaar. Ook NGC 784 is terug te vinden, en de extremofielen vinden UGC 1282 ook nog wel.
          Mooie foto's!

NGC672 en IC1727 staan er idd goed op, maar UGC1282 valt buiten beeld. Ik denk dat ie achter de toren zit.

Commentaar

Op mijn scherm komen je foto's heel licht over, maar ik denk dat ik de enige ben die er last van heeft. Ik heb gemerkt dat er op sommige van je foto's onderaan rechts een donkere streep zit, enig idee hoe dat komt?
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Mijn foto's kunnen goed wat lichter over komen dan je vaak ziet. Ik ben wat terughoudend geworden om de achtergrond eraf te poetsen. Het is geen enkel probleem om met 'Iris' de achtergrond donkerder te maken, maar dan gaat de ruis beter zichtbaar worden. Zelf heb ik natuurlijk de luxe om ze ongecomprimeerd .pic-format te bekijken. Dan kun je met de helderheidsniveaus doen wat je wilt.

De donkere band, geen idee wat het is. Was me ook opgevallen, en is inderdaad een systematische fout. Ik heb flatfields gebruikt in de bewerking, ik vermoed dat de gemiddelde flatfield toch niet goed genoeg is geweest.

Groeten, Marc

Commentaar

10 punten voor Asellus! Ik heb een type-fout gemaakt. Ik schreef UGC 1282, ik had moeten schrijven UGC 1281. Ik heb zelf geen idee waar UGC 1282 staat!

Groeten, Marc

Commentaar

NGC 750 staat er ook op Marc, welliswaar als een klein diffuus vlekje NGC 777 ook, verder zijn NGC 738, NGC 736 en NGC 740 ook te vinden. Iets daarboven dacht ik ook NGC 735 te zien. In de buurt van NGC 752 zie ik ook NGC 780 en nog wat vlekjes (zo'n stuk of vijf NGC's), teveel om op te noemen. En wat ik nu heb bestudeerd is nog maar een klein deel van de foto

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
                    Ik heb zelf geen idee waar UGC 1282 staat!
                    He Marc,

Als je het echt wilt weten: UGC1282 staat ongeveer acht en een halve graad ten Zuiden van Beta Aries.
                    Deze ster staat nog wel op je foto, helemaal rechts.
                    Iets exacter:
                    RA:1h49m54.92s DE:+1232'49.5"

UGC1281 is trouwens een vrij helder (M12.6 Sbr 14.1) stelsel en staat niet eens in de NGC catalogus. Vast over het hoofd gezien.. Het staat ook relatief dichtbij en verwijderd zich van ons met 'maar' 287 km/s.

Commentaar

Mooi resultaat.

Heb je hem bewerkt in photoshop. Daar is een heleboel uit te halen. Kun je de foto donkerder maken, meer detail zichtbaar, etc.
                      Orion 80mm f7.5 ED
                      GSO 8" f4 Newton
                      OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                      Canon 350D (Rebel XT)
                      Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Nee, niet bewerkt in PhotoShop. Ik ben zo goed als onervaren met Photoshop! Ik gebruik Iris, daar ben ik een redelijk ervaren mee. Ik denk dat voorbewerken het beste met Iris kan, het nabewerken (cosmetisch) kan denk ik beter met Photoshop. Donkerder maken, contrast verhogen, dynamic stretching kan overigens allemaal prima in Iris. En ja, ik ben nogal wat conservatief in die dingen. Iedere foto liegt, schreef een wijsgeer ooit (of was het een van de forumbeheerders? ) Van de wedstrijd wie de mooiste foto maakt ben ik geen deelnemer, maar ik ben wel ijdel genoeg om jullie reacties te waarderen!

Het liefste zou ik de originele '.pic' plaatjes uploaden, dan kun je strechen, contrast aanpassen en teletubbies erbij tekenen zoveel je zou willen. Echter, gecomprimeerd in '.zip' formaat is zo'n bestand nog 30 MB groot. Niet erg praktisch dus, bovendien zijn er amper mensen die Iris gebruiken en rechtreeks zo'n bestand kunnen openen.

Het staat jullie vrij om al m'n foto's na te bewerken, veel leuker vind ik het wanneer je er iets op terug ziet, of beter nog ondekt! En de manier hoe je dat doet, maakt mij niet uit.

Groeten, Marc

Commentaar

Werken...
                        X