Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Omgeving Ringnevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Omgeving Ringnevel

Gisteravond was het weer eens helder.
    Toen maar een poging ondernomen om mijn eerste astrofoto ooit te maken. Piggy back op een Orion 20cm en een eq5.
    1 opname van anderhalve minuut. 350D, en een 75-200mm telelens, op f 5,6 en Iso 800.
    Het is de omgeving van de Ringnevel.
    Deze is goed in de crop te zien.
    Hé, ik hier?

Geen commentaar??
    Goed of minder goed voor de 1e keer??
    Zijn er nog suggesties om het te verbeteren??
    Hé, ik hier?

Commentaar

Geslaagde opname voor de eerste keer

Weet iemand trouwens welk object dit is bij de pijl in de bijlage?

Commentaar

Origineel geplaatst door Hansi
        Geen commentaar??
        Goed of minder goed voor de 1e keer??
        Zijn er nog suggesties om het te verbeteren??
        Laat hem door Arend bewerken en dan........................................

Ik vind het een geslaagde opname.
        Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
          Geslaagde opname voor de eerste keer
          Weet iemand trouwens welk object dit is bij de pijl in de bijlage?
          Ik ben het helemaal eens met Freek. Ik heb gisteren -eh, vanochtend- ook gepiggibacked. Resultaat volgt nog. Het object bij de pijl, geen idee. Viel me ook al op in de originele opname. Ik zit nu achter de verkeerde computer, zal vanavond nog es in de juiste computer kijken!

Groeten, Marc
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Zo, ik zit nu achter de juiste computer, maar deze heeft ook geen antwoord op de vraag wat dat nevel-achtige kan zijn.

Wat gegevens:
            - grensmagnitude sterren op de foto is ca. 12,5.
            - centrale posititie van ?? komt nagenoeg overeen met de positie ster GSC 2642-1271, positie hiervan RA: 18h52m25.357s DE:+32°07'17.74". De ster staan net niet symetrisch in het wolkje, maar schijnt er wel door heen. De ster lijkt wat helderder dan die zou moeten zijn, maar dat kan ook een effect zijn van de helderheid van het wolkje.
            - lengte ca. 2 boogminuten.

M'n eerste reactie was een reflectie, bijvoorbeeld van Wega. Maar deze staat toch aardig ver van het beeldveld vandaan. De vorm en de richting laten mij vermoeden dat Wega er niets mee te maken heeft.

Het gebied is rijk aan (erg) zwakke melkwegstelstjes, maar volgens mijn catalogus staat er nou net geen op die plek.

Stomme dingen als vliegtuig, satelliet vallen ook af. Voor een zwakke komeet is de vorm niet erg specifiek, kop en staart zijn niet te onderscheiden. Wat voor staart gehouden zou kunnen worden, wijst bovendien in deze foto niet van de Zon af. Voor een meteoor is het wolkje te diffuus. Van onder beschenen weerballon of vlieger met een verplaatsing van 2 boogminuten in 90 seconden is onwaarschijnlijk. En het graancirkelseizoen is ook al voorbij

Geen idee wat het is. Mijn gok blijft toch een artefact, er zijn wel meer vreemde patronen in de foto te zien, maar dit lijkt toch boven de ruis te liggen. Zijn er meer mensen die onlangs foto's van dit gebied gemaakt hebben?

Groeten, Marc

Commentaar

Bedankt voor jullie commentaar.
              Is toch leuk te horen.
              Tja, ik heb 2 foto's meer, en daar staat de nevelachtige wolk ook op.
              Wat het is????
              En inderdaad is er veel ruis waar te nemen.
              Als het weer het toe laat, zal ik dit gebied weer op de plaat zetten.
              Hé, ik hier?

Commentaar

Uploaden die foto's! Heb je een 'blink' programma? Dan kun je de foto's onderling makkelijk vergelijken. Zit er behoorlijk tijdsverschil tussen? Heb je de telescoop een beetje verplaatst tussen het maken van de foto's? (Ja, ik weet het, telescoop verplaatsen is niet in het belang van gemakkelijk stacken, maar aan evt. bewegingen van 'objecten' kun je afleiden of er reflecties in het geding zijn.)

Groeten, Marc

Commentaar

Gaaf! Uploaden die hap, ik ben benieuwd wat het is. Het kan een reflectie zijn, maar die zien er meestal niet zo langwerpig uit. We zullen zien!

Commentaar

Ik kan niks vinden, heb het vergeleken met SNP met ale opties aan.
                    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Ik heb nog even gezocht over kometen in de Lier, maar nog niets gevonden dat met dit wolkje te maken heeft. Vorig jaar mei vloog een fragment van Schwassman-Wachmann 73P vlak langs de Ringnevel, en sommige gemaakte foto's deden wel denken aan wat je in deze foto ziet.

Kijk bijvoorbeeld hier hier maar eens.

En dan de verschillen: Het tijdstip. Mei 2006 is niet september 2007. De foto's in de link zijn ongespiegeld op zijn kop (noord is daar aan de onderzijde). Hieruit kun je opmaken dat de richting niet overeen komt. De benodigde belichting is ook verschillend. In de link is veel lange tijd belicht voordat je de kop van de komeet ziet vervagen.

We zijn dus nog niet veel verder, maar kunnen weer iets van het lijstje afstrepen.

Groeten, Marc

Commentaar

Ook niets te vinden in The Sky 6.
                        Als het op je andere foto's ook staat, is het waarschijnlijk geen incident (vogel, weerballon, condensspoor, spoor meteoor, etc) maar instrument gerelateerd (reflectie, vuil op chip etc). Jammer dat het je eerste astrofoto's ooit zijn, dan kan je het waarschijnlijk nog niet vergelijken met foto's van geheel andere gebieden, tenzij je die daarna nog hebt gemaakt.
                        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Hierbij de foto's.

Er zat weinig tijd tussen de opnames, hooguit een minuut.
                          Even een uitleg. De ring3 foto is de eerste foto die ik gemaakt heb, daarna volgt ring2 enz.

Wat me opvalt is dat je bij foto ring3 (de eerste foto), niets ziet en daarna wordt ie steeds beter zichtbaar.
                          Hé, ik hier?

Commentaar

Mooie eerste opname. Toont maar weer eens aan dat met telelenzen hele mooie foto's te maken zijn.
                            8" Skywatcher Newton (Imaging)
                            4" Skywatcher Achro (Guiding)
                            EQ6 Syntrek
                            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                            Philips SPC900 (Guiding)
                            DSLR Focus; DSLR Shutter
                            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Wat me opvalt is dat ring.jpg veel meer sterren laat zien dan ring3.jpg. Volgens mij heb je dus steeds langer zitten belichten en is daarom dat 'wolkje' niet op ring3.jpg te zien. Of je hebt een hogere ISO gebruikt. In ieder geval andere instellingen denk ik. Kan iemand is in de EXIF kijken, ik zit nu op de verkeerde pc.

Commentaar

Werken...
                              X