Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wide field experiment zonder volgen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wide field experiment zonder volgen

Dag iedereen,

Vorige week zat ik op Lanzarote, op gelijke hoogte als zuidelijk Marokko. Jammer genoeg had ik geen telescoop of deugdelijke montering bij me, maar wel een fotostatief, EOS 20D en fijne lens. Ik heb me maar eens aan het experiment gewaagd om wel veel licht te verzamelen, noodgedwongen zonder te volgen. Ofwel veel foto's met korte sluitertijd, en die dan stacken.

Dit is dan het resultaat van 22 plaatjes van 6 seconden ieder. Overige gegevens: iso800, brandpunt 24 mm, f/2.8, geen filters. Wel darkframes eraf gehaald, geen compensatie voor flat field. Alles bewerkt met Iris. Van het bewerken zijn hier en daar wat artefacten zichtbaar, enkele strakke, schuine donkere banden.

De atmosfeer was redelijk transpararant, maar ik zat wel in een sterk licht vervuilde omgeving. Zelfs met een verrekijker was er niet zo veel te zien. Ik had niet meer de gelegenheid een donker plekje op te zoeken, de ochtend erop vlogen we terug

Noord is linksboven (ca 45 graden), het beeld is ca 42 graden breed.
    Het plaatje toont rechts onder het grootste deel van de theepot van de Schutter. Ik kan in iedergeval terugvinden: M8, M11, M16, M17, M20, M22, M23, M24, M25, M28. M'n eerste echte widefield opname!

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Het is natuurlijk niet de mooiste opname van dit gebied die ik ooit gezien heb maar ik vind het toch geweldig dat je met relatief eenvoudige middelen dit hebt kunnen verkrijgen. Het is precies het gebied dat ik afgescand heb in mijn vakantie. (Met een verrekijker.) Heb daar nog steeds een heel speciaal gevoel over. Bedankt voor deze opname. Ik zal zelf ook eens proberen iets dergelijks te maken.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
    X