Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M31

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M31

Heb sinds 1 week m'n telescoop, en had gisteren voor het eerst geen bewolking.
    Had ook nog nooit aan astrofotografie gedaan. Ik moet nog erg veel leren, maar de eerste resultaten vielen voor mijzelf niet tegen.
    Maar jullie kunnen me hopelijk wel helpen, daar is dit forum voor.
    Heb wel erg veel problemen met focusen gehad, ik had the hit/miss methode met sterren toegepast.
    Andere forumleden adviseerden me de "hartmann" methode, na wat googelen is het me duidelijk dat ik en stuk karton met 2 gaten moet maken en die op de buis moet bevestigen, maar wat dan? Waar zou ik dan op moeten focusen.......hmm?
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

ik heb nog helemaal geen telescoop dus veel helpen kan ik je niet
    maar netjes man ziet er cool uit
    Meade LXD75 150mm newton

Commentaar

Starter telescoop

Denk dan aan de "starter telescoop" waarmee ik vorige week ben begonnen. Een Skywatcher 200/1000 newton op Heq5 syntrek.

Ik heb er lang over nagedacht, en 1000 euro doet wel pijn, maar uiteindelijk kan je beter je geld in een goede montering steken want die kan je nog lang gebruiken.............die buis er bovenop van skywatcher is nog enigszins betaalbaar.

Ik heb de mijne bij lichtenknecker in Hasselt (BE) gekocht. Kijk op http://www.lo.be voor de prijzen, hij heeft al leuke dingen voor een paar honderd euro.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Deze is iets beter

Heb de handleiding van deepskystacker eens goed gelezen. Ik had (binnen in huis) al wat dark frames geschoten. Ik zag dat ik ook nog bias (kortste sluitertijd) en flat (t-shirt over telescoop) opnames moet maken.
        En dat met dezelfde iso en sluitertijden. En van ieder tussen 10-20x
        Ook moet ik geen jpeg maar RAW gaan gebruiken.
        Dat zijn dus nogal wat zaken waar ik mee kan spelen.

Begrijp ik het goed dat die flat opnamen in het donker moeten gebeuren?

Commentaar

niet slecht! echt mooi hoor.

Commentaar

Mooi resultaat voor de eerste keer.

Darkframes bij voorkeur nemen onder dezelfde omstandigheden, dus zelfde temperatuur, zelfde sluitertijd, etc. Dit houdt dus in of voor de fotosessie darks schieten of erna. Flats kun je ook overdag schieten. Als je een mooie egale lucht hebt moet een flat wel lukken (uiteraard met een doek of zo ervoor)
            Orion 80mm f7.5 ED
            GSO 8" f4 Newton
            OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
            Canon 350D (Rebel XT)
            Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Werken...
            X