Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M31

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M31

Ik heb sinds een tijdje een volgtelescoop en vannacht heb ik hem eindelijk eens goed kunnen testen. In combinatie met PHD guiding werkt het echt perfect. Als test heb ik 10 opnames van 3 minuten van M31 gemaak. Op geen van de foto's was een volgfout te ontdekken

De opname is gemaakt met een 150mm f/5 newton, Canon 350D en een EQ-6 met de EQMod. Het is een stack van 10 x 3 minuten op ISO800. Ik heb geen darkframes gebruikt. Helaas heb ik wel wat last van lichtvervuiling.. het is me nog niet gelukt om dat weg te werken.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

En dat met zo'n relatief kleine kijker. Klasse!
    Wat voor volgcamera heb je gebruikt?
    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ik denk juist dankzij een relafief kleine kijker, anders krijg je M31 nooit zo in beeld.
      Jammer dat je geen darks hebt gebruikt. Maar ziet er veelbelovend uit
      Groet, Jan

Commentaar

Heel mooi!

Commentaar

Briljant! Erg mooie foto Prototype. Eigenlijk jammer dat hij er nog nét niet helemaal oppast maar het is ook zo'n idioot groot object. Erg goed gevolgd en geprocessed. Volgende keer wel even darks maken.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik fotografeer zelden (en dan nog alleen planeten en maan met een soort webcam) en ben dus geen expert. Ik probeer wel te schetsen en ze zeggen dat je daar een betere waarnemer van wordt.
            Dat gezegd zijnde vind ik de reacties op deze prachtfoto een beetje lauw: de subtiliteit van de donkere banden komt hier wel ontzettend mooi naar voren. Etherisch mooi. Prachtig!

Correctie: behalve Steem dan, sorry Steem.
            Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Zeer mooie foto, mooi bewerkt.

Volgende foto opnames van 4 minuten
              Orion 80mm f7.5 ED
              GSO 8" f4 Newton
              OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
              Canon 350D (Rebel XT)
              Philips ToUcam Pro II

Commentaar

Prima foto hoor !
                perfecte collimatie en zeer goed focus. Dat belooft wat !

Ben benieuwd wat je er nog meer uit gaat halen..
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Dat gezegd zijnde vind ik de reacties op deze prachtfoto een beetje lauw: de subtiliteit van de donkere banden komt hier wel ontzettend mooi naar voren. Etherisch mooi. Prachtig!
                  Je hebt helemaal gelijk, het is iid een prachtige opname
                  Groet, Jan

Commentaar

Hulde, hulde, hulde!

Commentaar

Prachtig!

Commentaar

Prachtige foto!

Hoe komt het eigenlijk dat de wat heldere sterren op jouw foto vergeleken met andere foto's spikes krijgen en de kern van M31 zelf niet overbelicht is..
                        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Prachtige foto! Kern mooi niet verzadigd en (toch) ook de zwakke dingen zichtbaar. Klasse!

Groeten, Marc
                          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Hallo
                            Had het idee dat er nog meer zat in de foto's
                            Met toestemming hem ik hem bewerkt.

Hierbij een snelle bewerking van dezelfde foto. Ook was het een beetje lastig omdat hij in JPEG was. Een foto kun je beter in tiff of fitt bewerken.
                            Maar toch veel details er uit kunnen krijgen.
                            komt tie
                            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Hot item M31

Ziet er prachtig uit Prototype

En een mooie tip van Arend
                              EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
                              Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Werken...
                              X