Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M13, NGC 6207, IC4616. 350D 21x30sec Iso1600

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M13, NGC 6207, IC4616. 350D 21x30sec Iso1600

Hier nog een, ditmaal M13. Ik was aangenaam verrast wat er mogelijk is met een 350 als ie scherp staat.
    Ik heb M13 al een keer eerder gedaan zonder DSLR focus en dat viel behoorlijk tegen maar deze is wel leuk geworden al zeg ik het zelf.
    De volgende keer ga ik er een 2x barlow bij halen.

Groet
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Prachtige plaat. Komt erg natuurlijk over Ook een goede collimatie zo te zien!

Commentaar

Dank je, over de collimatie ben ik nog niet helemaal tevreden, kijk maar een naar de heldere sterren, het blauw is niet hlemaal oke.

Commentaar

Leuke plaat !

Handig he DSLRFocus !

Je hebt trouwens NGC 6207 er ook op staan.

Hoop dat ik je niet teleur stel met onderstaande opmerking maar dat blauw heeft volgens mij niet zo heel veel met collimatie te maken.....

De WO 80mm triplet ED is fotografisch namelijk niet zo goed gecorrigeerd en dat is gewoon C.A.
        Deze WO 80mm staat erom bekend dat hij visueel zeer goed gecorrigeerd is, maar fotografisch is ie een stuk minder........

William Optics gebruikt (lees:misbruikt) bovendien regelmatig het woord Fluoriet in diverse nieuwe telescopen (Waaronder de bekende 80mm doublet) terwijl Fluoriet al enige tijd niet meer gemaakt wordt.

Deze Triplet is van FPL51, terwijl de modernere WO's allemaal van FPL53 zijn (ook de zogenaamde Fluoriet versies !!).

Groeten,

Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Wel een beetje want ik had/heb de hoop dat wanneer hij perfect gecollimeerd is het minder wordt. Hij is nu een beetje uit collimatie.
          De reputatie van Wo ken ik maar al te goed en ik sta er dan ook ambivalent tegenover. Des al niet te min is het echt een hele gave kijker die inderdaad visueel (zeker ook overdag) heel goed presteert. Het gekke is dat ik overdag geen last heb vab CA. Ik gebruik de kijker heeeeeeeeeel veel (ik woon in de polder met een behoorlijk vrij uitzicht)

DSLRfocus is inderdaad echt goed. Het is ongeloofelijk hoeveel scherper het nog kan nadat je door je camera op een heldere ster hebt scherpgesteld.

Groet

Commentaar

Hallo,

Moet ik helaas inderdaad bevestigen. Ik zelf heb een 80 mm triplet ED gehad. Ook daarbij een te grote kleurfout voor astrofotografie.

Dat je op foto's overdag minder ziet is waarschijnlijk omdat je met sterren veel langer belicht. Bij deze lange belichtingstijd zie je dan sneller de kleurfout.

wel leuke foto
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Prima foto!
              Tussen M13 en NGC 6207 is ook nog het mag. 16 melkwegstelsel PGC 208577 zichtbaar.

Groeten, Marc
              Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Mooi, 2 vragen:

hoeveel frames?

rechts naast M13 (3cm) zie ik een donker vierkant enig idee wat het is?
                Orion 80mm f7.5 ED
                GSO 8" f4 Newton
                OTE 150 MTS3-SDI Telescope controller
                Canon 350D (Rebel XT)
                Philips ToUcam Pro II

Commentaar

@Marc, Wow dat is mijn eerste PGCtje, toch wel leuk!

@Captain Iglo, het zijn 21 frames(foto's) van 30 sec. Dat vierkant is denk ik een fout die door registax is gegenereerd.

Commentaar

Werken...
                  X