Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1 deel van dubbel cluster, met 102mm refractor op F/2.45

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1 deel van dubbel cluster, met 102mm refractor op F/2.45

Gisteravond was de seeing verschrikkelijk, (ik kon met het blote oog nauwelijks de steelpan onderscheiden) maar ik zou perse mijn nieuwe telescoop (skywatcher 102/500 Rich Field refractor) testen op het gebied van fotografie.

Tracking ging ook niet fantastisch, dus waren de belichtingstijden gelimiteerd.

Dit is een stack van zon 25x15s 10x30s 10x45s en 5x60s frames. Met brandpuntsafstand van 250mm en een SC mod Vesta Pro als camera.

Stacking gedaan in deepsky stacker, in paintshop pro het contrast aangepast.

Ik krijg de indruk dat de foto niet geheel scherp is. Bovendien lijkt het alsof de lichten uitstrijken naar rechts boven.
    Is de camera wel goed gefocusseerd geweest en hoe was de collimatie? Of was de optiek wat vochtig?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Het was wel redelijk scherp meen ik, de tracking was echter niet goed, ik denk dat het daardoor komt. Ook kan het zijn de de camera niet helemaal perfect recht in de telescoop zat. (zeg maar een beetje scheef erin).

Commentaar

Gisteravond was de seeing verschrikkelijk, (ik kon met het blote oog nauwelijks de steelpan onderscheiden)
        Volgens mij gooi je de begrippen "seeing" en "transparantie" door elkaar.

Wanneer je met het blote oog Ursa Major nauwelijks kunt zien, dan heeft dat niets met seeing te maken, maar alles met transparantie.

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Werken...
        X