Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M13,27,31 en NGC7000

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M13,27,31 en NGC7000

Zaterdagavond was er weer eens de gelegenheid om te nachtbraken

Begonnen met M13. Ik kwam er achter dat de darkframes die ik had kennelijk verouderd waren (teveel hot pixels) dus in de gauwigheid maar wat nieuwe gemaakt.
    10 frames van 1 minuut.

Daarna kwam M27 aan de beurt. Op de oorspronkelijke opname alleen groen, maar na wat ophalen van het contrast kwam er ook nog wat rood tevoorschijn aan de rand.
    15 frames van 2 minuten.

Weer eens een poging op NGC7000. Bij voorgaande pogingen was er alleen "rode soep" te zien, kennelijk toch een te klein beeldveld. Intussen is de WO ZS2 het arsenaal komen versterken en wellicht zou het daarmee wel lukken. Na toepassen van een 0.5* reducer op verlengbus komt zowaar een klein stukje van de "Golf van Mexico" in beeld. Kennelijk is mijn chip toch te klein...
    Helaas vergeten dark frames af te trekken
    10 frames van 2 minuten.

Als laatste (voordat de dauwafzetting op het objectief te erg werd) aan de gang met M31. Ook al zo'n object dat voor de DSI eigenlijk te groot is, behalve misschien met een korte telelens. Na enig draaien kwam de kern samen met M32 en M110 toch samen in beeld.
    10 frames van 2 minuten.

Eindelijk heb ik ook ontdekt hoe ik met Meade Envisage losse frames kan opslaan. Ik zal hier in de toekomst zeker gebruik van gaan maken, want met het autocombine process van Envisage heb je onvoldoende controle over welke frames wel en welke niet te stacken. Vooral bij de opname van M27 zag ik af en toe plaatjes voorbij komen die ik eigenlijk niet in de stack zou willen hebben. Daarnaast keurde Envisage regelmatig frames af die er prima uit zagen.
    Ik heb dit ook geprobeerd met MaxIm CCD, maar dat vind ik toch wat lastig te bedienen.

Gebruikte apparatuur:
    WO ZS-80/2 op SP-DX
    Meade DSI single shot color
    ATiK 0.5x focal reducer

Programmatuur:
    Meade Envisage
    ACDSee 8 pro
    MaxIm DL
    RefraktŰh luv‚h
Werken...
X