Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC 6823 in HA

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC 6823 in HA

Hallo iedereen,

gisterenavond was het een aantal uur helder. toch even wzt opnames gemaakt in H-Alpha.
    spijtig dat er veel water in de lucht zat anders had ik er meer uitgekregen.
    ik heb 25 opnames genomen 15 van 4 min en 10 van 5 min, ik heb 10 van 4 min gebruikt en 5 van 5 min.
    na veel photoshoppen toch wat resultaat kunnen uithalen.
    alles werd genomen met Atik16HR en fotonewton 150/600 mm

geef gerust uw mening.

groeten
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Re: NGC 6823 in HA

In 1 woord, schitterend !!

Ik ben zelf de laatste tijd alleen maar aan het kijken met mijn nieuwe 8"Dob
    Die ga ik maar is ff aan de kant zetten en weer eens aan de ED100 prutsen.
    Ben hier al een poos bezig om mijn mount (heq5 pro) goed te laten guiden. (dat valt op zijn zachts gezegd niet helemaal mee)

Wordt na een jaar prutsen toch wel eens tijd voor wat fototjes !!

Groetjes en veel fotoplezier.
    stellarvue 80 ED
    skywatcher 100ED
    8" Dobje
    2x Philips spc900NC
    dsi proII

Commentaar

hallo,

De montering is van mij een EQ6 pro, heb je goto en een guiderpoort op je HEQ5?

groeten

Commentaar

Origineel geplaatst door Orioner
        hallo,

De montering is van mij een EQ6 pro, heb je goto en een guiderpoort op je HEQ5?

groeten
        Hallo,

Ja alles zit er op en er aan.

Ik zou eens 2 dingetjes aan je willen vragen, zodat het ook bij mij gaat werken.
        Hoe heb jij je kabeltje bevestigd vanaf de guidepoort op de mount naar de pc ???
        (ikzelf heb hier een st4 op de parallel met een shoestring adapter)

2e vraag, welke guidingsoftware gebruik je?

B.v.d. Dirk
        stellarvue 80 ED
        skywatcher 100ED
        8" Dobje
        2x Philips spc900NC
        dsi proII

Commentaar

hallo dirk,

ik werk ook met een shoestring, deze is bevestigd met een USB kabel van aan de shoestring naar de PC, RJ11 kabel loopt van de shoestring naar de montering.
          de webcam is aangesloten op de PC,

De webcam heeft beelden door aan de computer, deze geeft dan pulsen aan de guidingsoftware die dan op zich pulsen geeft aan de montering.

guiden is niet zo moeilijk, wel moet je een aantal factoren goed onthouden.

- goeie poolafstelling,
          - de volgkijker en de telecoop mogen geen speling vertonen anders krijg je rare beelden.
          - De shoestring software moet je ook installeren anders werkt het niet.

ik werk met guidemaster, een heel goed programme, zowel voor webcam, gemod webcam als voor CCD en is naukeuring.

groeten

als je nog vragen hebt

Commentaar

Bedankt tot zover, zal ff guidestar erop zetten.
            Ook eens kijken naar PHD Guiding.
            Als er weer eens een ster te zien is ga ik aan de slag.

Groetjes
            stellarvue 80 ED
            skywatcher 100ED
            8" Dobje
            2x Philips spc900NC
            dsi proII

Commentaar

M16

Hallo,

De foto ziet er goed uit, ik zie wel een stofje zitten die waarschijnlijk op de ccd camera zit. Verder wil ik opmerken dat de sterren in de linker en rechter onderhoek anders zijn dan in de linker en rechter bovenhoek. Mijn inziens is een collimatie nodig van de telescoop om dit te verhelpen.

Simon

Commentaar

hallo simon,

dit komt gewoon doordat de CCD niet loodrecht in de focuser zit, de adabtor heeft maar een spanvijs en dat is het probleem.

groeten

Commentaar

Hallo dirk,

PHD is een heel gemakkelijk programme, webcam kiezen, connectie met de montering en volgen maar, alleen vind ik persoonlijk dat ik meer volgfouten heb met PHD dan bij guidemaster en zeker bij lange opnames.
                  PHD is wel goed en heel gemakkelijk.

groeten

Commentaar

hallo dirk,

met wat ga je guiden, een gewone webcam, gemod of CCD?

groeten

Commentaar

Origineel geplaatst door Orioner
                      hallo dirk,

met wat ga je guiden, een gewone webcam, gemod of CCD?

groeten
                      Hallo,

Ik ben van plan om met de gewone webcam (spc900) te gaan guiden
                      om dan met de gemodde (spc900)langer belichte frames te maken.

Ben er trouwens net achter gekomen dat mijn mount beter reageert op seriele signalen !!! i.p.v. paralel
                      Geen wonder dat het niet wou lukken.
                      Net ff getest (op serieel dan maar) en alles werkt eindelijk.

Groetjes
                      stellarvue 80 ED
                      skywatcher 100ED
                      8" Dobje
                      2x Philips spc900NC
                      dsi proII

Commentaar

voor guiden kan je beter een langbelichte webcam /ccd hebben. anders wordt het wel heel erg zoeken naar een volgster.

Ik heb wel goede ervaringen gehad met Guidedog. maar zie dat deze niet verder upgedate is Jammer.

Commentaar

hallo eskimo,

Idd de mount reageerd er beter op. ik werk met een SPC900, ik vind trouwens meestal een ster die helder genoeg is dicht bij het object,
                          alleen wanneer je objecten zoekt waar er geen of nauwelijks heldere sterren aanwezig zou het wel moeilijk worden.

wat je eerst moet doen:

- een goede poolafstelling is heel belangrijk.
                          - zoek uw object en zet hem centraal in uw beeldveld.
                          - ga nu naar uw volgkijker en zoek nabij het object een heldere ster die je kan gebruiken, zet deze op basis van de beugelringen centraal in de focuses,
                          - controleer alvast of uw object nog centraal genoeg staat in uw beeld veld.

wanneer je PHD gebruikt. :

- vooralleer je begint, sluit alle kabeltjes aan vanzowel de guider, webcam als CCD
                          - open het programma, klik op het camera symbool, als je gaat voor SPC kies je Windows WDM style webcam.
                          - het volgende die hij vraagt zijn je pixels, bij een SPC900 is dit 640X480 en ok
                          - dan klik je op het groene pijltje en zo kan je je volgster scherpstellen, als deze scherpgesteld is, klik je stop, klik op de ster, ( groen vierkantje).
                          - nu maak je connectie met je mount, door op de telescoop te klikken, als deze connectie heeft, ga je naar het breinsymbool hier kies voor forse collibratie en min. motion pixels op 0,01 en klikken op done,
                          - nu gaat hij alles uitlijnen, wanneer dit gebeurt is gaat hij automatisch op guiden over en je kan beginnen.

heel gemakkelijk.

groeten

Commentaar

Hallo eskimo,

nog een aantal tips

- maak dat je volgkijker voldoende vastzit aan de telescoop waarmee je je beelden maakt, zodat je je geen verzakkingen krijgt. de beugels, schroeven voldoende vastzetten.
                            - wanneer je volgster en je object scherpgesteld zijn, altijd de focuser vastzetten, deze kunnen tijdens het filmen een beetje verschuiven en je bent uit focus.

groeten

Commentaar

Ik weet wel hoe het allemaal werkt, maar bedankt voor jullie tips.
                              Het ging mij puur even om de combinatie kabels/software om de guiding goed voor elkaar te krijgen.
                              Afstelling van de mount is wel het allerbelangrijkste.

Eens kijken of we er van 't weekend wat van kunnen maken.

Groetjes Dirk.
                              stellarvue 80 ED
                              skywatcher 100ED
                              8" Dobje
                              2x Philips spc900NC
                              dsi proII

Commentaar

Werken...
                              X