Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Allereerste deepsky: M57 Ring nevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Allereerste deepsky: M57 Ring nevel

Dit weekend met heerlijk weer aan de kust bezig geweest met de EQ6 montering. Het was de 2de keer dat ik met de EQ6 buiten bezig was en heb hem voor het eerst op de pool aligned (wat ook een hoop gedoe was). Daarnaast was het ook de eerste echte keer dat ik met mijn gemodificeerde webcam fotos heb gemaakt met langere belichtingstijd.

Achteraf heb ik ook een beetje spijt want het was (voordat de maan echt opkwam) een hele mooie heldere nacht en nu zat ik continue naar een latop scherm te staren. Maar was ook erg leuk en leerzaam.

Daarna was het hoop geklooi in registax omdat ik maar niet doorkreeg hoe het best te stacken en wanneer ik nou die darkframe erin moest zetten. Je zou je projectje in RS kunnen saven maar dat werkt ook niet helemaal. Was dus heel veel fouten maken en gewoon weer opnieuw beginnen.

Foto genomen met mijn Skywatchertje 114mm F4.4 op EQ6-Pro. 2x Barlow en IR/UV blockfilter. Ik heb ik geloof 17 frames van 30 seconden gestacked met dit als resultaat:
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Lang niet slecht voor een eerste keer Borix.

Misschien een keertje proberen zonder barlow, krijg je een wat meer widefield opname, en heb je wat minder last van volgfouten. En je vangt wat meer licht.
    Ik ben wel nieuwsgierig naar de lengte van de belichting van de Cam.
    Groet, Jan

Commentaar

Zeker niet verkeerd voor een eerste resultaat !

Mijn eerste deepsky astrofoto was 1 grote blauw/paarse blob en dat moest dan de orion nevel voorstellen

Jan heeft de meeste tips overigens al gegeven. Zou vooral de barlow er tussenuit laten, hierdoor worden de eisen aan de volgnauwkeurigheid gehalveerd.

Groeten,

Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Ik ben wel tevreden maar er is zeker ruimte voor verbetering. Ik geloof niet dat ik in focus kan komen zonder barlow maar zal het eens proberen. Met mijn Skylux lukt dat wel maar die plastic buis die om de kijker heen zit die zogenaamd de kijker moet vasthouden is echt slecht en dus erg onstabiel. Wil graag verder experiementeren maar ja moet het mooie weer wel weer terugkomen.
        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Werken...
        X