Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dubbelcluster

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dubbelcluster

Hoi, ik heb met mijn mini telescoopje gemaakt van een aldi verrekijker en wat pvc buis + WC rol gisternacht wat shots geschoten van de dubbelcluster (ben de M naam even kwijt).

Dit is het eerste resultaat, hier de specs:

Telescoop:
    50mm verrekijker 200mm brandpuntsafstand.
    Camera: Vesta 675k SC gemodificeerd.
    Bewerkingen: registax & paintshop pro.
    belichting: 24*15 seconden

Ha, ha, sorry dat ik lach maar ik vidn het eigenlijk wel bijzonder dat je dit bereikt met deze eenvoudige middelen.

Commentaar

Tis idd ook om te lachen, low budget astrofotografie is wel mogelijk, maar wat bewerkelijk.
      Zogauw ik er het geld voor heb koop ik dan ook een redelijk refraktortje (een 80/400 of 102/500) en dan nog een keer een redelijk goeie DSLR camera, danwel een van de nieuwere omgebouwde webcams met hogere chip resolutie.
      Vooralsnog ga ik mijn volgende targets uitzoeken, M31 denk ik en in de herfst M42 uiteraard.

Commentaar

Erg cool resultaat voor dit low-budget spul
        Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Merkwaardigerwijs heeft de dubbelcluster geen M-nummer. Messier vond ze blijkbaar zo duidelijk GEEN komeet dat hij ze niet heeft opgenomen in zijn lijst.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

met een telescoop ziet het er ook niet uit als een nevel/komeet/stelsel, dus ik vind het logisch dat het geen M-object is. Anders zouden er teveel type M40 zijn wat de sharme van M40 ook doet verdwijnen

Commentaar

Zou ook wel een foto van die scope willen zien... 8)
              We hebben een Black Berry!!

Meade ETX70
              Meade LXD75 6"Newton

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
                Messier vond ze blijkbaar zo duidelijk GEEN komeet dat hij ze niet heeft opgenomen in zijn lijst.
                Klink logisch, ware het niet dat M45 (Pleiaden) wel een M-nummer heeft. Ook duidelijk geen komeet (de nevelige structuur om de sterren heeft Messier nooit gezien)
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Of hij is dat stukje hemel per ongeluk gepasseerd. :P

Commentaar

Er zijn wel wat verklaringen hiervoor, hoewel er altijd wat vraagtekens overblijven.
                    De eerste catalogus van Messier zou aanvankelijk 40 objecten beschrijven. Waarschijnlijk is M40, de dubbelster, geplaatst om een mooi rond getal te krijgen maar ook omdat Hevelius eerder op die plek WEL een nevelig object beschreef.
                    De kans is groot dat vervolgens eerzucht een rol begon te spelen: Messier wilde het aantal objecten (42) van een soortgelijke lijst door Lacaille overtreffen en voegde toen enkele, reeds lang bekende "neveligheden" toe. M45, de Plejaden, was nodig om weer een rond getal te krijgen. De uiteindelijke eerste catalogus bevatte dus 45 objecten.
                    Dat de dubbelcluster niet genoemd is, is waarschijnlijk omdat die inmiddels al op de toenmalige sterrenkaarten werd beschreven (als Chi Per) en niet meer gehouden kon worden voor een komeet.
                    Andere, voor ons duidelijke, open sterrenhopen zijn waarschijnlijk domweg gemist omdat de toenmalige kijkers een vrij kleine beeldhoek hadden en de sterrenhopen te groot waren om daarin op te vallen.
                    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hier is de scope: Waarschijnlijk nog slechter dan die van messier..

Commentaar

Werken...
                      X