Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

deel van IC 1318 ( the butterfly nebula)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

deel van IC 1318 ( the butterfly nebula)

hallo,

gisterenavond ondanks de vollemaan en de slechte seeing, toch even mijn gerief uitgezet.
    IC 1318 ligt in Cygnus en werd opgenomen met een H-Alpha filter met ATIK16HR camera.
    De telecoop een 150/600 fotonewton.

De sterren zijn niet mooi rond , de seeing was ook maar aan de slechte kant.

De totale opname tijd was 25X4 min.

groeten
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Toch een mooie opname geworden. Kan ik bij een Canon 350D (in het primaire brandpunt) ook gebruik maken van een H-alpha filter? En zo ja, hoe zou je die kunnen plaatsen?
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Mooie opname Heb je met zo'n h-apha filter ook minder last van de volle maan?

@ Firefly : Dan ben ik bang dat je je camera wel om zal moeten bouwen. De camera met de standaard frontfilter is namenlijk zo goed als ongevoelig voor h-alpha.

Commentaar

hallo,

SkyGuy: De astronomik 13 nm laat maar licht door in het H-alpha gedeelte ( rood), dus het andere licht blokkeerd hij gewoon.het heeft ook nadelen: je moet veel langer belichten om hetzelfde resultaat te bereiken. ik film steeds min 4 min per opname in H-alpha om meer detail eruit te halen. het is ook belangrijk om zoveel mogelijk verschillende opnames te maken om een goede verhouding te bekomen qua ruis.

@ Firefly : De meeste bestaande DSLR's hebben een nadeel: ze zijn niet optimaal geschikt voor astro-fotografie omdat ze te weinig rood licht registreren. Heel veel astro- en vooral deepsky objecten stralen juist in het rode licht, met name de belangrijke h-alpha straling van geioniseerde waterstofgebieden.
        als je wilt in HA werkenga je hem moeten ombouwen, bij baarder kan je al andere filters kopen voor je DSLR.

groeten
        vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
        http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Werken...
        X