Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M57 Ringnevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M57 Ringnevel

Vrijdag thuisgekomen van een heerlijke vakantie in Zuid-Frankrijk, hier beland in wolkendekken en regenbuien. Maar vanavond werd het onbewolkt en de hele avond tot kwart voor 12 is het nagenoeg onbewolkt gebleven.

Heb mijn 150/750mm Skywatcher dus maar weer eens buitengezet en nog maar eens naar boven getuurd. Eerst Jupiter bekeken, blijft mooi met die maantjes. 8) Maar daarna wilde ik eens wat gaan proberen met de camera-ring. Ring erop gezet, Nikon D50 erop geschroefd en de red dot op de Ringnevel gezet. Kapje eraf en schieten maar!

Geen flauw idee hoeveel foto's op hoeveel seconde, in totaal zijn het er 37 waarvan de meeste 30s. Ze zijn gemaakt tussen 23:06 en 23:44.

Ik ben heel tevreden met mijn eerste deepsky astrofoto! Het alignen in RegiStax lukt me nog niet echt geweldig, maar ik vind het toch zat! Ik post bij dezen de stack van alle 37 foto's en één losse foto. Bewerken is toegestaan.

Telescoop: Skywatcher Newton 150/750mm
    Camera: Nikon D50
    ISO: 400
    Belichting: meestal 30s, soms 25/20/15s.
    Barlow: geen.
    Skywatcher 150/750mm

Is dit met de kijker waarop je gewacht hebt tijdens het Copernicusweekend?
    Op de eerste foto kan ik zo niet veel zien, maar als ik het contrast naar beneden gooi zie ik een inderdaad een blauw ringetje. Gek genoeg vormen de vaste sterren een vreemd patroon: het lijkt wel of ze draaien rondom een punt dat ergens tussen de ringnevel en de dubbelster ligt. Ik zie zie dan ook donkere en lichte ringen in het beeld. Mogelijk een effect door RegiStax? Wellicht dat anderen daar meer over kunnen zeggen.
    De tweede foto is eigenlijk duidelijker, hoewel met iets meer ruis. Ook hier is een volgfoutje te zien maar nu lineair. Persoonlijk vind ik deze foto de mooiste.
    Overigens beschrijf ik alleen maar wat ik zie. Ik heb zelf nog nooit astrofoto's gemaakt dus neem dit commentaar met een korreltje zout. Ik vind het al geweldig dat je deze foto's kunt maken.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Goed resultaat voor de eerste keer! Ik heb 'm even door PhotoFiltre gehaald.

Misschien kan je de originele versie is online zetten?

Commentaar

Werken...
      X