Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van Pacmannevel(NGC 281)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto van Pacmannevel(NGC 281)

Beste Mensen,

Gisteren was het weer eens lekker helder. Ik heb een foto gemaakt met
    mijn narrowband filters Ha/OIII en SII.

Het is een foto van NGC 281 oftewel de pacmannevel.
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

In een woord: prachtig

Commentaar

In twee woorden: gigantisch indrukwekkend!

Commentaar

Moooooooiiiiiiiiiiiieeee foto

Dat er naar mijn mening veel rood in zit, komt dat door de gebruikte filters..........??
        Groet, Jan

Commentaar

Dank je,

Die kleuren komen inderdaad door de speciale filters.
          Valse colors, zo gezegd
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Misschien een hele domme opmerking, maar wat wil je dan zichtbaar maken wat je met de "normale filters" niet zou zien?
            Groet, Jan

Commentaar

Het is goed te zien hoe deze nevel aan zijn naam komt.

Commentaar

Misschien een hele domme opmerking, maar wat wil je dan zichtbaar maken wat je met de "normale filters" niet zou zien?
                Halpha, OIII en SII zijn zogenaamde smalbandige filters.
                Veel planetaire, Emmisie, en waterstofnevels stralen in bepaalde golflengte hun licht uit. Bovengenoemde filters hebben hun maximale transmissie juist in deze golflengten liggen.
                Wanneer je deze filters gebruikt dan "image"je dus op de (juiste)speciefieke golflengten.

In de praktijk krijg je veel meer contrast en details te zien. Zowel visueel als fotografisch.

Daarnaast hoef je geen LPF filters te gebruiken. Omdat je zo smalbandig werkt heb je totaal geen last van lichtvervuiling. Ik kan bijv in volle maanlicht gewoon Halpha opnamen maken. :P

Het gebruik van deze filters heeft ook zijn keerzijde.
                In de praktijk moet je veel langer belichten. Daarnaast mis je een groot deel van het spectrum. Daarom krijg je volgens mij ook van deze Vals color.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Commentaar

is duidelijk. Stel we blijven even bij pacman, als je die dus "gewoon" op zou nemen met LRGB zou je hem of haar niet of nauwelijks vastleggen?

Is dit ergens terug te vinden? ik bedoel staat dit ergens beschreven? Dus welke filters je moet gebruiken om welke nevels te kunnen vastleggen? Of is dit te simplistisch gedacht?........misschien.......ofzo......?
                  Groet, Jan

Commentaar

Nee, hoor met gewone LRGB opname krijg je hem ook te pakken.
                    met deze filters krijg je wat meer details en heb je geen last van vervuiling. De hubble foto's maken ook gebruik van "valse colors"

Of je de filters gebruikt of niet, dat kun je zelf bepalen.

Commentaar

Dank voor de uitleg.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar van welke fabrikant heb jij deze filters en waarom?
                      Groet, Jan

Commentaar

Ik heb astronomik filters.
                        Als je ze voor astrofotografie gaat gebruiken dat moet je wel de CCD uitvoering kopen.

En waarom ik ze heb ? ehhh dat heb ik net uitgelegd, of bedoel je dat niet ?

Commentaar

Nee, waarom specifiek van die fabrikant, maar misschien maakt dat ook niet zoveel verschil, qua fabrikant dan.
                          Groet, Jan

Commentaar

okee,
                            Nou astronomik staat gewoon bekend om hun goede kwaliteit.
                            maar er zijn veel merken. (ook wel betere)

Ga je ze ook kopen ?

Commentaar

Ben ik wel van plan, zeker dan die H-alpha en O-III.
                              Moet alleen even kijken of Rob ze nog heeft, want ze staan niet meer op z'n site.
                              Groet, Jan

Commentaar

Werken...
                              X