Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M57 - Ringnevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M57 - Ringnevel

Aangezien ik over enkele weken naar Zuid-Frankrijk ga en daar wat aan astrofotografie wil gaan doen, was het allang tijd dat ik wat ging oefenen. Helaas zaten de afgelopen weken niet mee, en is er ook nog zoiets als gewoon waarnemen natuurlijk. Gisteravond had ik de spullen al opgezet, maar toen bleven de wolken helaas hangen. Gelukkig viel dat vandaag mee! Vandaar dat ik heb geprobeerd M57 vast te leggen en ik ben best wel een beetje te spreken over mijn eerste resultaat. Ik bedoel, hij staat er immers op, incluis centrale ster (difuus zichtbaar op de grote versie)!

De foto is gemaakt met een 400D achter een 127mm F/6.4 achromaat op een Vixen GP. Stack van 18 foto's en 9 darks met een belichtingstijd van 30 seconden op ISO 400. Gestacked in DeepSkyStacker en licht nabewerkt in Photoshop (curves en levels). Het is een iets gecropte versie van het origineel.

Opmerkingen, tips en kritiek zijn welkom!
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Gefeliciteerd! Je allereerste langbelichte foto via prime-focus en meteen raak!
    Mooi, hoor. Ik doe het je niet na. En nu hop, de Halternevel!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Die staat er mooi op! En ik moet zeggen dat de kleurfout van de achro me nogal meevalt.

Me wants more!

Commentaar

Wauw, dat is mooi zo'n grote foto van M57 en omstreken. En zoals Sam al zei; je hebt een goei achromaat inderdaad!

Klasse Steem!
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Prachtig!! Ik wil wel eens zien wat je in frankrijk allemaal schiet ik verheug me er al op(ik word jalours op al die mooie foto's ik zit met ZO'N klein scoopje dat ik dit niet kan zien)

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            En nu hop, de Halternevel!
            Precies mijn plan! Is het eerstvolgende wat ik wil proberen.

Origineel geplaatst door SkyGuy
            En ik moet zeggen dat de kleurfout van de achro me nogal meevalt.
            Ik zou het niet weten. Het scheelt denk ik wel enorm dat ik op ISO 400 heb geschoten en de nabewerking heeft wel iets weggehaald. Zou het wel eens willen vergelijken met andere vergelijkbare refractors.

Origineel geplaatst door Patrick
            Wauw, dat is mooi zo'n grote foto van M57 en omstreken.
            Dankje! Maar voor de ringnevel is een hogere vergroting misschien wel wat interessanter.

Origineel geplaatst door bram
            Prachtig!! Ik wil wel eens zien wat je in frankrijk allemaal schiet ik verheug me er al op(ik word jalours op al die mooie foto's ik zit met ZO'N klein scoopje dat ik dit niet kan zien)
            Ik verheug me ook op Frankrijk! Maar ik kan me niet voorstellen dat je de ringnevel niet kan zien. Ze is dan wel vrij compact maar daardoor ook behoorlijk helder. Wat voor een kijker heb je? In kon dat nergens in je berichtgeschiedenis opmaken.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mooie foto.

Toevallig heb ik de ringnevel dit weekend voor het eerst gezien door mijn 114/500 newton kijker. Ring was klein maar toch duidelijk te zien bij 100x (en lager vergroot ook wel) dus Bram misschien lukt het jou ook wel.
              Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Ik verheug me ook op Frankrijk! Maar ik kan me niet voorstellen dat je de ringnevel niet kan zien. Ze is dan wel vrij compact maar daardoor ook behoorlijk helder. Wat voor een kijker heb je? In kon dat nergens in je berichtgeschiedenis opmaken.
                Een 40 mm refractor en brandpunt van 500mm met plastic lenzen
                van tele-sciene. 10 mm 20mm en extra lane 25mm occulairs.

Deze scoop heb ik een aantal jaar terug van mijn ouders gekregen na een curses astronomie. (was een sinterklaas aanbieding bij de intertoys).

Commentaar

Mooie foto zonder volgfout! Ook aan de randen. Ringnevel is natuurlijk erg klein, dus je bent aan je stand verplicht de halternevel te kieken. Ga zo door!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                    Een 40 mm refractor en brandpunt van 500mm met plastic lenzen
                    van tele-sciene.
                    Oei, Bram: dat wordt dan een uitdaging. De Ringnevel is in een kwaliteistverrekijker met 30mm lenzen al zichtbaar als een zwak sterretje, maar jouw kijker ... met plastic lenzen.... dat betwijfel ik.

Ik begrijp dat je het leuk vindt om de hemel te bekijken met je telescoop. Maar je kan beter wat geld bij elkaar sparen om een telescoop met glazen optiek te kopen, zoals de fameuze LIDL 70mm refractor. Via Marktplaats is deze kijker rond de 60 euro te verkrijgen.
                    Of je zou kunnen beginnen met een (gewone) verrekijker.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

In Doetinchem (niet al te ver van Oss) kun je er eentje ophalen voor 3 tientjes.

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=8402
                      Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Ik ben van plan een santa 8" dob te kopen. Maar ik moet daarmee wachten van ons mam tot ik een rijbewijs heb (ben pas 15).

Commentaar

Ik ben van plan een santa 8" dob te kopen. Maar ik moet daarmee wachten van ons mam tot ik een rijbewijs heb (ben pas 15).
                          Niet geheel onlogisch. Een 8" dob is alleen per auto te vervoeren naar een donkere plek. Als ik ons mam was zou ik ook denken: ik ben geen taxi.
                          Ik zou ook voor de Skylux gaan. 30 Euro is een schijntje en de kijker is prima! (verzenden zal ie ook best wel overleven, hoor)
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                            Niet geheel onlogisch. Een 8" dob is alleen per auto te vervoeren naar een donkere plek. Als ik ons mam was zou ik ook denken: ik ben geen taxi.
                            Ik zou ook voor de Skylux gaan. 30 Euro is een schijntje en de kijker is prima! (verzenden zal ie ook best wel overleven, hoor)
                            Dit geld voor alle scoops. Maar voor donkere plekjes hoeft het niet want ons pap is boer. En we hebben een groot stuk land achter de boerderij liggen. ik kan namelijk moeilijk in de tuin gaan staan want de buurman heeft veel tuinverlichting en die brant de hele nacht

Commentaar

Werken...
                            X