Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M13 en NGC6207

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M13 en NGC6207

Net terug van vakantie en meteen al een heldere nacht. Ik denk dat ik al anderhalve maand op een wolkenvrij nacht had lopen wachten en het moment was nu daar. Helaas werd het echt zo'n nacht dat alles fout ging. Ik heb welgeteld drie keer alles opnieuw moeten afstellen (collimatie, pooluitlijning en focus) omdat ik steeds keihard tegen de montering stootte. Om het nog erger te maken liet ik ook nog m'n 2" O-III filter kapot vallen op een stapel tegels Volgende keer toch maar een lampje meenemen. Na de derde keer opnieuw afstellen kon ik eindelijk beginnen maar toen bleek de accu al bijna leeg te zijn. Ik had nog niet eens één foto geschoten..

Uiteindelijk toch nog een paar opnames van M13 gemaakt en weer naar binnen gegaan. Helaas heb ik geen darks geschoten dus is er erg veel ruis zichtbaar. Hopelijk deze week een nieuwe poging.

Beide foto's zijn hetzelfde alleen is de ene wat donkerder (minder ruis en sterren zichtbaar) en de ander wat lichter (meer details en betere kleuren).

Datum: 15-07-07 omstreeks 23:45 uur
    Telescoop: Orion Optics 150/750mm
    Montering: EQ-6
    Camera: Canon 350D met Baader MPCC
    Belichting: 5 x 30s + 2 x 60s (4,5 minuten in totaal), ISO800.
    Proces: de 30s en 60s opnames afzonderlijk gestacked met MaxDSLR, samengevoegd en wat nabewerkt in Photoshop.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Ondanks dat het allemaal niet lukken wilde, vind ik toch dat het je aardig gelukt is!. Vooral de donkere variant vind ik iets mooier.

grts
    Meade LXD75 8" Schmidt Newton
    The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Ik vind de eerste zeer geslaagd.. Alleen wat zijn die blauwe puntjes? Dit zie ik op beide foto's terug.
      "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Als het hotpixels zijn dan kan je die wegkrijgen door er een darkframe van af te trekken. Je zou die nu nog kunnen maken bij dezelfde ISO-waarde en sluitertijd en ongeveer dezelfde temperatuur overigens.

Commentaar

Ja, het zijn hot pixels. Deze ben ik eerlijk gezegd vergeten weg te werken. Ze staan steeds in paren omdat ik eerst een setje opnames van 30 seconden heb gemaakt en een kwartier later een setje van 60 seconden. Door de matige poolafstelling is het beeld iets verschoven en zie je dubbele hotpixels.

Maar met een beetje mazzel kan ik M13 deze week nog een keer vastleggen. Ik heb sinds gisteren een volgtelescoop dus ik kan niet wachten om het nog eens te proberen.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
            Door de matige poolafstelling is het beeld iets verschoven en zie je dubbele hotpixels
            Ze leken mij ook erg identiek.. Verder echt een prachtige plaat
            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Erg fraaie hoor. De objecten in het midden zijn zo goed op gelost dat ik er een vorm van diepte in zie. Het effect was bij in branden, onder belichten of bij volgfouten vast helemaal weg geweest. Ik hoop dat ik in het najaar met m'n nieuwe camera ook aan deze prachtige kunst mag beginnen :-D
              "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Commentaar

Werken...
              X