Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M3 - beeldmateriaal van vorige week

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M3 - beeldmateriaal van vorige week

Nu het bewolkt is (en waarschijnlijk ook nog wel ff blijft) mooi even tijd om eerder gemaakt beeldmateriaal te verwerken. Ditmaal M3

10 opnames van 30 seonden op 800 ASA
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Mooie opname!

Hoe koppel jij je camera aan je telescoop?

Commentaar

Mooie plaat!

Dennis, de meesten doen dat óf met de ToUcam van Philips óf een T-Ring en adapter.
      Skywatcher 150/750mm

Commentaar

Mooie foto, wel echter even 1 opmerking;

Wanneer ik de foto in Photoshop bekijk en dan met name het histogram, dan valt mij op dat er data uit de foto verloren is gegaan (data, of histogram clipping).

Ik neem aan dat je nogal wat last had van lichtvervuiling en om dit weg te krijgen de achtergrond extra donker hebt gemaakt. Dit werkt natuurlijk wel, het enige probleem is dat je ook beeldinformatie aan het weggooien bent die niets met de lichtvervuiling te maken heeft en eenmaal verwijderd kun je deze informatie ook nooit meer middels een volgende nabewerking weer terug halen.

Let er bij het bewerken op dat je histogram een curve maakt en niet aan de linker- (of rechter) kant wordt "afgesneden".

Ik heb ter illustratie van het probleem even een kopie van het histogram van bovenstaande foto en een histogram van de M5 L-RGB van Orioner onder elkaar gezet.

Gr.

Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Hmmm, inderdaad last van lichtvervuiling. Bij deze foto heb ik er ook voor gekozen om dit volledig weg te poetsen. Daarbij niet zo goed gerealiseerd dat ik ook info weggooi. Zal er nog eens na kijken. Bedankt voor de tip.

En ik gebruik een T-ring om de camera aan de telescoop te bevestigen.
          8" Skywatcher Newton (Imaging)
          4" Skywatcher Achro (Guiding)
          EQ6 Syntrek
          Canon 350D / 400D (Baader mod.)
          Philips SPC900 (Guiding)
          DSLR Focus; DSLR Shutter
          PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

hallo rolan,

hoe kan je dan lichtvervuiling op een deftige manier verwijderen zonder dat je je details verliest.

groeten
            vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
            http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Werken...
            X