Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Cygnus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Cygnus

Nu eindelijk de paralelle kabel tussen PC en Canon klaar is kan ik foto's maken met een langere belichtingstijd dan 30 seconden. Hier een foto met de Canon en een 55 mm standaardlens (f4). Er zijn drie opnames gebruik van elk 180 seconden.

Het is een ruwe bewerking met veel lichtvervuiling en een lage stand t.o.v. de horizon. Desondanks is de Noord Amerika nevel zichtbaar (iets links onder het midden) :P

Dit beloofd wat tijdens de vakantie in Zuid Frankrijk...

Ondanks dat mijn (v)echtgenote niet helemaal blij is gaat de telescoop mee! 8)
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Oi,

Kan je wat meer technische uitleg geven over Canon - PC - Paralelle kabel enzovoort?
    Zelf ben ik aan het duiken in Astrofotografie, met een Canon 400D, zonder telescope, voor het maken van Widefield fotoos, en uiteraard lukt het niet om meer dan een paar secondes te belichten omdat ik geen tracking gebruik ( heb trouwens wel een EQ Mount met motor besteld, maar dat duurt nog even ).

Bedankt,
    Gerrit

Commentaar

Hoi Gerrit,

Met een standaard lens kun je zo'n 20 tot 30 seconden lang belichten (nabij de poolster langer dan nabij het zuiden). Met 1600 ASA kun je nog wel wat vast leggen maar door te volgen zijn dus langere belichtingstijden nodig. Om dus meer vast te leggen moet je dus wel haast volgen. Via de USB kabel van de EOS kun je met een programma als DSLR FOCUS tot 30 seconden belichten. Dat gebruik ik in de regel. Vervolgens stack ik de foto's. Met een parallele kabel kun je dus langer (oneindig) belichten. Dit alles wel via PC of laptop. Kijk op deze link voor een beschrijving om er zelf een te maken. Kopen kan natuurlijk ook.

Helpt dit verder?
      EQ6 Syntrek
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

Mooi! En nu naar Frankrijk

Commentaar

Origineel geplaatst door Firefly
          Via de USB kabel van de EOS kun je met een programma als DSLR FOCUS tot 30 seconden belichten. Dat gebruik ik in de regel. Vervolgens stack ik de foto's. Met een parallele kabel kun je dus langer (oneindig) belichten. Dit alles wel via PC of laptop. Kijk op deze link voor een beschrijving om er zelf een te maken. Kopen kan natuurlijk ook.
          Ehhh... Soms is het misschien handiger om gewoon terug te grijpen naar een oud analoog spiegelreflexje met draadonstpanner. Kost geen drol en het scheelt je een laptop, kabels, gestack, batterijen of andere flauwekul...

Kijk maar: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2971&start=0
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Gewoon het bijbehorende draadontspannertje kopen voor de EOS (circa 20) en je bent klaar. Zit een lock op, dus dan kun je ook prima oneindig fotograferen (oneindig tot de batterij op is natuurlijk). Geen moeilijk gedoe en werkt heerlijk.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

back to basic.Goed mogelijk! Echter met al die apparatuur zijn er ook voordelen:
              - via laptop kun je goed scherp stellen. Met het oog door de zoeker valt het tegen.
              - je kunt het resultaat meteen op een groter scherm zien. Bijstellen is dan nog mogelijk.
              - je kunt sessies automatiseren. Dus starten en vervolgens wat anders doen

En zo zijn er wel meer voordelen. Maar goed. Het is en blijft een persoolijke keuze :-)
              EQ6 Syntrek
              Philips SPC900 (Guiding)
              DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

*KUCH* Draadontspanner, Hartmann masker, matglas *KUCH*
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...