Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC4565 'edge on' melkwegstelsel in Coma Berenice

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC4565 'edge on' melkwegstelsel in Coma Berenice

Het weer van vannacht bleek zich beter te ontwikkelen dan aanvankelijk voorspeld was, dus heb ik het spul buiten gezet. Ik heb voor die tijd nog een tijd lang de Maansikkel met Mercurius en Venus staan bewonderen. Het was een prachtgezicht, maar hierdoor ben ik eigenlijk veel te laat begonnen, en het resultaat van haastwerk is meestal niet subliem. De kijker heeft ofwel niet super gevolgd, of net te veel in de wind bewogen. Bovendien had ik na de eerste keer scherpstellen er vanaf moeten blijven: de foto's zijn niet optimaal scherp. Toen ik begon stond het object eigenlijk al te veel in de richting van de stad, waardoor ik flink contrast verlies heb. let ook niet al te zeer op de achtergrond, ik heb geen geweldige flatfield kunnen gebruiken. Toch mopper ik niet, alles heeft goed gewerkt, en ik heb tussendoor ook een tukje kunnen doen.

Hierbij dus het plaatje. Naast NGC4565 staan er ook nog NGC4562 (rechtsonder), IC3546 en NGC4565C (beiden rechts boven) op. Er staan nog wel wat meer objecten op, maar die zijn niet zo uitgeproken zichtbaar.

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Re: NGC4565 'edge on' melkwegstelsel in Coma Berenice

Origineel geplaatst door Marc Fokker
    Toch mopper ik niet, alles heeft goed gewerkt, en ik heb tussendoor ook een tukje kunnen doen.
    Niet gek voor een opname die je met je ogen dicht hebt gemaakt.

Commentaar

Goed gedaan! Dit is een van de twee sterrenstelsels die ik (minimaal) op een cursus laat zien; het toont mooi hoe plat een groot spiraalstelsel is :-)
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Veel detail te zien. Met name de stof ring vindt ik mooi. Nu alleen nog de achtergrond gradient wegwerken en het wordt een hele mooie foto....
        8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Werken...
        X