Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M104 en M3, door Erwin en Marc

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M104 en M3, door Erwin en Marc

In de afgelopen (behoorlijk goede) nacht hadden we eigenlijk het doel om het gebied rond M106 nog eens te fotograferen, maar de komst van de komeet Lovejoy wekte onze belangstelling. De tijd tot het moment waarop de komeet achter de boom uit kwam, hebben we gedood door M104 en M3 te fotograferen.
    M104 valt niet tegen voor de omstandigheden waaronder die genomen is. Namelijk geen zonder enige vorm van guiding, autoguiding waren we ondertussen nog aan het afregelen. We hebben dus maar 2 x 60 seconden die goed genoeg waren. Het was in ieder geval nog een leuke kans, we hadden deze nog niet eerder gefotografeerd. Volgend jaar beter!
    M3 is 4 x 180 seconden, er was zo nu en dan net te veel wind om alle plaatjes te stacken. Uiteraard werkte de autoguiding nu wel goed. Het cosmetisch bewerken is niet echt gemakkelijk, want of de kern wordt een witte blop, maar je hebt wel achtergrond sterren, of je kunt de kern oplossen, maar ziet de zwakste sterren niet meer. Ik wil het zo dan maar eens proberen.

>> Ik heb inmiddels een betere versie M3 gemaakt, zie een paar antwoorden verder

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Zozo, dat zijn mooie foto's!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Heel mooi! Vooral m104 vind ik goed gelukt. Je hebt veel data uit die 2 foto's gekregen! M3 is wat té voor mijn smaak, maar met het bewerken kan het zoals je zegt erg lastig zijn om de balans te vinden.

Commentaar

Zoals Sky al zei, de manier van bewerken bij M3 is niet mijn smaak. Komt niet echt realistisch over.. Maar daarintegen is de foto van M104 adembenemend!

Commentaar

Opbouwende kritiek is er om gehonoreerd te worden . Dus nog even een revisie gedaan van voorgaande plaatje en ben hier wel tevreden mee. Ik zelf vond de eerste versie ook wel een beetje té, maar kwam niet van de kermiskleuren en zeester (vreemde difractie spikes!) af.
          Hier ben ik blij mee. Even kijken wat er op staat en wat niet..

Groeten, Marc
          Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Ziet er al beter uit naar mijn mening. Erg mooi!
            - SkyWatcher Refractor 90mm/910mm
            - EQ-2 Montering
            - Canon EOS 300D

Commentaar

mooie foto!!!!!!

Ik vindt de tweede versie mooi.
              8" Skywatcher Newton (Imaging)
              4" Skywatcher Achro (Guiding)
              EQ6 Syntrek
              Canon 350D / 400D (Baader mod.)
              Philips SPC900 (Guiding)
              DSLR Focus; DSLR Shutter
              PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Mooi, erg goed gedaan die tweede versie!

Ga zo door

Commentaar

Werken...
                X