Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van Messier 13

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto van Messier 13

Beste mensen,

Gisteren was de transparantie heel goed goed. Ik heb een foto gemaakt van Messier 13. Een bolvormige sterrenhoop in Hercules.

Komt tie
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Mooie foto Arend. Op mijn scherm LCD laptop, zijn de sterren een beetje paars?

Als ik vragen mag, hoe bepaal jij de belichtings tijden voor LRGB?
    Groet, Jan

Commentaar

Geweldig; wat een foto Maar wat een mooie kleurverschil tussen de sterren onderling, dat zie ik niet vaak op een opname van M13.
      later, als ik een grote jongen ben, maak ik ook zulk soort foto's :P

Commentaar

Mooie foto arend! Maar bij mij zijn de sterren ook nogal paarsig.

Commentaar

Zo beter ?
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
            Mooie foto Arend. Op mijn scherm LCD laptop, zijn de sterren een beetje paars?

Als ik vragen mag, hoe bepaal jij de belichtings tijden voor LRGB?
            Hoe bedoel je ?

Er is eigenlijk maar een regel. Hoe meer je belicht hoe meer details.
            Dus het komt er op neer hoeveel gedult je hebt.

of bedoel je dit niet ?

Commentaar

Ik begrijp dat hoe langer je belicht, des te meer detail.

Ik bedoel meer, hoe schat je in dat je 18, 20 en 24 min. gaat belichten op in dit geval M13. (RGB)
              Groet, Jan

Commentaar

okee,

Nou dat is ook moeilijk. Maar in de astrofotografie kennen we de zogenaamde atmospherische extinctie. In de praktijk houdt dit in dat je voor je blauwkanaal altijd wat langer moet belichten.(wordt als ware opgeslokt door de atmospheer) Zeker als je niet in het zenit fotografeerd. Voor blauw houdt ik altijd 10 a 15 % langere B.T aan.

De rest is gewoonweg proberen en experimenteren.
                Je schijnt wel exact de verhouding te kunnen berekenen aan de hand van een foto van een ster die op onze zon lijkt. Je weet wat de kleur moet zijn van deze ster en dus kun je experimenteren met de belichting.

Maar daar ben ik ook nog niet aan toe gekomen.

Commentaar

okiedokie, ik begrijp het.
                  Groet, Jan

Commentaar

Das mooi man :P

Commentaar

Werken...
                    X