Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M51 Tweede poging

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M51 Tweede poging

Ook al waren de omstandigheden niet ideaal (bijna volle maan) kon ik het toch niet laten om een poging te wagen.

9 foto's van 2 minuten. (had er 10 willen maken, raakte de tel kwijt :P )
    Nikon D70s op 800 asa.
    Newton 6"
    LXD75 montering.
    gestackt in DeepSkyStacker.
    Licht nabewerkt in photoshop CS2
    Groet, Jan

toch knap voor bijna volle maan!

Hoe ziet een onbewerkte enkele foto er eigenlijk als het zoals nu bijna volle maan is? is die gewoon veel lichter dan anders?
    Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Hier een enkele opname.
      Groet, Jan

Commentaar

Netjes gedaan Parsec!

Even een vraag tussen door. Moet je die singleshots op volle resolutie van je camera maken of niet? Want als ik de volle resolutie foto's in Registax wil stacken, dan duurt het een eeuwigheid voordat ze gestacked zijn.

Soms zie ik dat mensen 60 foto's van 30 sec hebben. Dat zou mijn computer helemaal niet aankunnen.
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik weet niet of dat aan je computer ligt of aan Registax Atodaz. Bij mij thuis crashte Registax al tijdens het inladen van de TIFF's. weet je de specs van je pc?
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ok niet lachen

1 ghz intelceleron
            256 mb Ram geheugen
            videokaart weet ik niet

Donderdag komt mijn nieuwe computer binnen. Dus dan zal ik het daarmee ook ff testen. Die heeft 1 Gb werkgeheugen, Intel Duo Core 915 processor en 384Mb videokaart.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Je hebt enorm veel ram nodig voor de ruwe plaatjes van de spiegelreflex. Als ik 10 16 bit TIFFs open heb staan in MaxDSLR dan neemt dat al meer dan 2GB van het geheugen van m'n pc in. Registax is volgens mij vooral bedoeld voor het stacken van kleine webcam plaatjes.

Misschien moet je de demo van MaxDSLR eens proberen.

http://www.cyanogen.com/products/maxdslr_main.htm
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                Donderdag komt mijn nieuwe computer binnen. Dus dan zal ik het daarmee ook ff testen. Die heeft 1 Gb werkgeheugen, Intel Duo Core 915 processor en 384Mb videokaart.
                Als het daar niet mee lukt, dan gaat het nooit meer lukken. :P
                Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                  Nou schijnbaar ligt het aan het programma zoals Prototype al zegt. Hier liep hij ook vast. Gebruik nu dus deepskystacker (nog maar 2x gebruikt echter) en die doet het wel goed.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Toppie foto Parsec!
                    Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Betreffend de foto: Gegeven de omstandigheden, een opmerkelijke prestatie! Ik heb overwogen een bolhoop te fotograferen, maar de wind maakt me dit absoluut onmogelijk.

Over het stacken en te gebruiken software: Ik niet de voors en tegens van al de andere programma's om te stacken, en ben geen crack in het bewerken van foto's in het algemeen, maar ik gebruik Iris http://www.astrosurf.com/buil/us/iris/iris.htm
                      Mijn persoonlijk record is staat voor de foto van M106, hier heb ik 31 plaatsjes van 48 MB per stuk gestacked. In tegestelling tot heel wat astro-software is Iris bij mij voor zover ik weet nog nooit vastgelopen, al heb ik het wel eens voortijdig gestopt omdat ik dacht dat het programma vast liep. Door de schrijfactiviteiten op de harddisk te bekijken kwam ik er achter dat het programma gewoon zijn werk deed, maar het rekenen aan 1,5 GB kost gewoon een paar minuten.
                      Iris kan wel wat spartaans aan doen, maar de website biedt ook heel wat tutorials die je opgang kunnen helpen. Mocht dat niet voldoende zijn, er is ook nog een Yahoo-groep: Iris_software.

En had ik al gezegd dat er van Iris geen demo versie bestaat? Het is namelijk in z'n geheel: gratis!
                      Groet, Marc
                      Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Iris, hmm, ik had begrepen dat het een nogal een onvriendelijk gebruikers programma is. Maar ik zal er toch eens naar kijken.
                        Zou Iris er nog meer uit kunnen halen dan?

Dank voor de positieve reactie!!
                        Groet, Jan

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                          Origineel geplaatst door AtodaZ
                          daar zou ik niet te zeker van zijn...

Ik heb hier een core2duo 6400+ staan met 2GB DDR2 en 2x XT1900GT in SLi, en zelfs die heeft vaak moeite met 10 16mb Tiffs onder registax....

duss....
                          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Hey, dat is bijna precies hetzelfde als wat ik heb en bijna precies hetzelfde als wat ik wou gaan zeggen! Bij mij trekt Registax het niet alleen, hij kapt er ook gewoon mee.
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Parsec: > Zou Iris er nog meer uit kunnen halen dan?

Ik denk het wel, gezien de mogelijkheden die het programma biedt.

Maar ik ben het met je eens dat het niet het meest gemakkelijke programma is. Ik ben er ooit mee begonnen, raakte toen het spoor volledig bijster voor wat betreft het gebruik, heb k3ccdtools (demo) en Registax gebruikt, maar ging na teleurstellende ervarigen met beide programma's toch weer terug naar Iris.

In het begin van de evolutie van Iris moest je de meest elementaire handelingen via command-line (een soort dos-boxje) uit laten voeren, en dat vergt veel geduld. Tegenwoordig kun je zeker alle belangrijke handelingen via de grafische interface laten doen, en dat moet toch drempelverlagend uitpakken. De handleidingen heb ik ik niet in het Nederlands gezien, maar wel in Frans, Engels en nog wat algemeen geproken talen. De handleidingen - met voorbeelden - zijn echt goed, en op de Iris-website te vinden. Er staat ook een PDF-bestand op, die is achterhaald. Gebruik gewoon de handleidingen, en kijk eventueel ook in de release note's.

Als je weet wat het programma kan, kun je haast niet begrijpen dat het zo klein is! Belangrijke voorbeelden: Ok, stacken van foto's in FIT en PIC format; en met stacken bedoelen we ook kometen of zonneeclips foto's; allerlei bewerkingen om de kwaliteit van je foto's te verbeteren; beeldveld rotatie opheffen van foto's; blinking; astrometrie, fotometrie; autoguiding; en plaatjes schieten met je digitale toestel.

Ik heb nog lang niet alles gebruikt van wat het programma mogelijk maakt, maar mede door Iris maakt m'n opstelling tegenwoordig zelfstandig foto's, kan ik ondertussen weer doen waar het mee begon: sterrenkijken. Of wat dacht je van opwarmen, terwijl het fotograferen doorgaat?

Groeten, Marc
                              Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
                              X