Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M64: The black eye nebula (wat is de nederlandse naam?)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M64: The black eye nebula (wat is de nederlandse naam?)

Hierbij M64, 14 x 120 seconden, met m'n Celestron d=150 mm, f=1200 mm refractor, vastgelegd op m'n Canon Eos 20d. Mijn dakje waar ik op sta, is te gammel en de opstelling te windgevoelig, anders had ik langer belicht. Ook hier geen filters of overige optiek gebruikt. Ruw materiaal bewerkt in Iris, en wat bewerking betreft weet ik dat ik nog niet het onderste uit de kan gehaald heb. Maar wel zeker, ik ben tevreden!
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Ziet er erg goed uit Marc!

Wil je toestemming geven om de plaat te veranderen een beetje? Ik vind hem er nog beter uit zien wanneer de brighness wat naar beneden wordt gehaald en het contrast wat omhoog, ik laat het je zien als je toestemming geeft...
    - SkyWatcher Refractor 90mm/910mm
    - EQ-2 Montering
    - Canon EOS 300D

Commentaar

Zwarte Oogstelsel is de Nederlandse naam.
      Prachtige foto trouwens!
      Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
      http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Duderuud: > Wil je toestemming geven om de plaat te veranderen een beetje?

Die heb je. Doe je best, ik ben benieuwd!

Commentaar

Heel mooi Marc! Ik vind de kleurfout trouwens niet storend.

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
            Duderuud: > Wil je toestemming geven om de plaat te veranderen een beetje?

Die heb je. Doe je best, ik ben benieuwd!
            Ah, great. Het is niet veel, eigenlijk voornamelijk om het zwarte wat zwarter te maken zeg maar, daardoor krijg je een iets realistischer beeld naar mijn mening.
            - SkyWatcher Refractor 90mm/910mm
            - EQ-2 Montering
            - Canon EOS 300D

Commentaar

Inderdaad, een verbetering! Ik ben tegewoordig mischien nogal voorzichtig met het omlaag brengen van de achtergrond. De vignettering kan heel storend zijn kop op steken (OK, cropping van een interessant centrum kan dit verdoezelen). Daarnaast kunnen met de achtergrond ook de zwakste details verdwijnen, en worden de ergste ruisuitschieters (indien nog aanwezig) juist opvallend.
              Ik ben niet bevreesd iets van de achtergrond te laten zitten. Je oog en hersenen kunnen vaak prima het verschil tussen signaal en ruis terugvinden.
              Toch, zoals gezegd een verbetering, en dat met een .jpg-plaatje! Het origineel is in Iris's 48MB PIC-format Groet, Marc

Commentaar

Je kunt hem nog wel ontruisen, bijvoorbeeld met Neat image of met Gimp2.

Experimenteer hier maar eens mee.

Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                X