Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M106 en nog wat stelses

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M106 en nog wat stelses

Na lang (jaren) gerommel met motorisering, balans en autoguiding op verschillende kijkers, dit resultaat. M106, gefotografeerd op een 255 mm Opticon Newton (ca. f/5) 31 x 2 minuten, iso800 op Eos 20D, geen filters, bewerkt in Iris. Coma is nog een uitdaging, en het bewerken kan ook wel beter (darkframes/flatfield compensatie). Maar Erwin (zijn kijker) en ik zijn toch tevreden!
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Wat moet je hier nou van zeggen....
    Prachtige foto!!
    Mijn zoon wil een telescoop..

Commentaar

Prachtig Mark! En welkom op het forum. Ik hoop dat we nog meer van je mogen zien.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Hele mooie plaat
        - SkyWatcher Refractor 90mm/910mm
        - EQ-2 Montering
        - Canon EOS 300D

Commentaar

Re: M106 en nog wat stelses

Origineel geplaatst door Marc Fokker
          Na lang (jaren) gerommel met motorisering, balans en autoguiding op verschillende kijkers, dit resultaat. M106, gefotografeerd op een 255 mm Opticon Newton (ca. f/5) 31 x 2 minuten, iso800 op Eos 20D, geen filters, bewerkt in Iris. Coma is nog een uitdaging, en het bewerken kan ook wel beter (darkframes/flatfield compensatie). Maar Erwin (zijn kijker) en ik zijn toch tevreden!
          indrukwekkend zeg

greetzzzzzzzzzzzzzz Bor
          there is no darkside of the moon........really

Commentaar

Dat ziet er goed uit Marc, ik ben toch wel benieuwd hoe jouw telescoop er uitziet, het lijkt me geen gangbaar model en als ik op "255 mm Opticon Newton" Google krijg ik (geloof het of niet) alleen maar rode brandweerauto's te zien.

Commentaar

Dit is dan de kijker. Nee, gangbaar is ie niet, en bijzonder draagbaar ook niet. Je moet 'm met twee personen in de vork hangen, maar het is ook toch al handig om met tween te zijn om de boel goed afgesteld te krijgen. Veel kabeltjes. Het goede nieuws: tegenwoordig nog meer kabeltjes, maar dat drukt de pret niet.

Op de hoofdkijker zie je de volgkijker met z'n zoeker zitten. De volgkijker is een stuk optiek van dubieze kwaliteit, maar met een goede barlow. De camera voor autoguiding zit er niet in. Voor autoguiding heb je echt geen briljante optiek nodig, als je brandpuntsaftand bij voorkeur wat langer kan zijn dan dat je in je hoofdkijker voor fotografie gebruikt.

Verder naar boven zie je nog iets zwarts met koelribben zien, dat is een gemodificeerde webcam (toucam van Philips).
              Erg veel van dit al is zelfbouw, er zit vanalles in. kokerstaal van bedden, een starterkrans van een auto, stappenmotoren van printers, wormwielen uit een optische testbank.
              En natuurlijk een hele goede spiegel, Nederlands fabrikaat van Opticon. De firma is geloof ik jammer genoeg ter ziele gegaan. Erwin heeft de tubus met spiegel jaren geleden overgenomen van iemand de graag planeten fotografeert. Dan zit je niet te wachten op zo'n korte brandpuntsafstand.

Tsja. Het geheel. Is ie mooi? Hier en daar wel wat spoortjes van gebruik. Werkt 't? JA!

Commentaar

Prachtige foto Marc!

En wat een ding zeg, ontzettend gaaf man

Commentaar

GAAF! Het summum van zelfbouw! Prachtig gedaan, dit ziet er echt cool uit. En een mooie foto natuurlijk.

Zou je deze foto mischien ook in het 'foto van je telescoop' topic willen plaatsen?

Commentaar

Mark,

Mooie foto. Heeft al die tijd rommelen met "motorisering, balans en autoguiding " toch een mooi resultaat opgeleverd. De telescoop is echt gaaf. Respect voor de zelfbouw! Het is geloof ik vaak een kwestie van gewoon doen ( en handige kennisen )

Kijk al uit naar volgende foto's :P
                    8" Skywatcher Newton (Imaging)
                    4" Skywatcher Achro (Guiding)
                    EQ6 Syntrek
                    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                    Philips SPC900 (Guiding)
                    DSLR Focus; DSLR Shutter
                    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Wauw! Maar waarom zijn de sterren aan de randen van het beeld scheef? Is dat coma door de oculairprojectie die je gebruikt hebt?

Commentaar

Oculairprojectie ?
                        Bij mijn weten is deze zonder oculair getrokken hoor .
                        Marc , misschien is dit wat voor jou .

Commentaar

Inderdaad geen oculairprojectie, maar gewoon in direct in het Newton-brandpunt. Geen filters, en - inderdaad - ook geen coma-corrector. Dit soort interessante accesoires zoals ook filters overweeg ik wel om aan te schaffen.
                          Een ander belangrijk punt bij dit soort aankopen is de mate van bruikbaarheid: een sterrenwachtje maakt het mogelijk de boel opgbouwd te laten staan, en dat verlaagt weer de drempel om te gaan fotograferen. Nu is het zeker twee uur werk om de boel op te bouwen en af te stellen, dan wil je er wel zeker van zijn dat het echt onbewolkt blijft voor je er aan begint. Om een paar honderd euro uit te geven voor een gemodificeerde camera (eos20D met Baader filter) en nog een paar honderd euro aan overige filters, en die vervolgens tien nachten paar jaar te gaan gebruiken, dat is niet de prijs-pret verhouding die ik me voorstel. Of toch maar n keer minder op vakantie?

Commentaar

Een Baader MPCC is echt een aanrader hoor. Je schroeft hem via een t-ring op je camera en klaar. Je krijgt hiermee een perfect scherp beeld tot aan de rand van het beeldveld van je 20D. Als een bonus is je beeldsensor dan ook hermetisch afgesloten van de buitenwereld en zal er dus ook minder stof op achterblijven. Kost niet zo heel veel en je doet hem nooit meer weg
                            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Gelijk heb je Marc .
                              Maar ik reageerde louter op :
                              Coma is nog een uitdaging...
                              en die krijg je er niet zomaar uitgefriemeld met software , daar heb je echt een corrector voor nodig maar die plaats je gewoon in de plaats van de T- adapter .

Commentaar

Werken...
                              X