Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerst Deepsky foto (M51)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerst Deepsky foto (M51)

Ben wat aan het rommelen geweest met de nikon D70s op de nieuw aangeschafte AstroTech 80mm ED.

Ik had M51 in beeld nadat ik scherp gesteld had op een helder ster.

Drie opname's gemaakt van ongeveer 3 minuten en gestackt in DeepSky Stacker

Niet super, maar ben allang blij dat er wat te zien is!
    Groet, Jan

Vind hem anders prima gelukt, vooral voor je eerste Deepsky foto. Hij is goed scherp en er zijn duidelijk wolkenarmen te zien. Ga vooral zo door !!

Waar komt eigenlijk die rode gloed vandaan ?.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Niet zo bescheiden!Hij doet zeker niet onder aan de rest,hoor.

Gefelciteerd met dit resultaat.
      Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
        Waar komt eigenlijk die rode gloed vandaan ?.
        Ik ben daar nog niet helemaal uit. Je moest eens weten hoe het orgineel er uit ziet. Het is me opgevallen dat de nikon erg naar rood neigt. Het was ook niet echt helder een lichte sluier bewolking en hier in de velserbroek heb ik erg veel last van lichtvervuiling, die metname erg stoort als het wat vochtig is in de lucht. Haarlem in het zuiden, Amsterdam in het oosten, Hoogovens en bevewijk in het noorden, IJmuiden in het westen. Het wordt gewoon een keer tijd dat ik naar een wat donkere lokatie ga.

Daarbij hebben ze hier aan inbraak preventie gedaan en hangen er overal van die vuurtorens achter het huis met bewegingsmelders er in. En dan weet je het, er komt altijd iemand naar buiten ook laat op de avond op het moment dat jij net een foto'tje aan het maken ben.

Rode gloed, hhmm, ja, misschien dat er hier op het forum wat meer ervaring is en een verklaring daar voor hebben.

De camera is niet geprepareerd en heb geen filters gebruikt. Ik doe er wel een niet bewerkte foto bij. (verkleind)
        Groet, Jan

Commentaar

Leuk! Welke montering gebruik je?
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

De LXD75.

Na enige weken van knutselen en het goed uitlijnen met de poolzoeker. ik gebruik de methode, Poolzoekerlijntje in lijn gezet met de stang waar het tegengewicht aan zit. De stang op moment van waarnemen uitlijnen met Polaris en Kocab. Polaris in het rondje en kwam tot de ontdeking dat ik zo'n drie tot vier min. kan volgen.

De AT80 ED er op (zonder aanpaasing stond ie in de optische as van RKas) en proberen maar!!
            Groet, Jan

Commentaar

Drie tot vier minuten is een topscore! Je ziet wel wat volgfouten. Maar dat is dus verklaarbaar. Ik zou bijvoorbeeld eens 10 x 2 minuten doen.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Goeie tip, ga ik bij de volgende gelegenheid eens proberen!!
                Groet, Jan

Commentaar

Dit vind ik nou echt een fantastische foto. Het geeft namelijk precies weer hoe hij op een goeie nacht visueel zichtbaar is in mijn Dobson!
                  http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6945
                  Echt super, eerlijk gezegd vind ik ik deze foto meer hebben dan ééntje die alle details laat zien.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                    Rode gloed, hhmm, ja, misschien dat er hier op het forum wat meer ervaring is en een verklaring daar voor hebben.
                    Is dit niet gewoon de beruchte skyglow, daar zijn toch wel filters voor meen ik, maar een keertje naar een donkere plek gaan helpt waarschijnlijk beter. Mooie foto hoor, zeker als je bedenkt onder welke omstandigheden je hem hebt gemaakt.

Commentaar

Mooie foto! Die rode gloed is lichtvervuiling.

Commentaar

Mooie foto. En ik durf nog geen langere belichtingstijd dan 30 seconden te pakken. Maar alles valt of staat met een goede uitlijning en volgmotoren......

Nogmaals: mooi resultaat!
                        8" Skywatcher Newton (Imaging)
                        4" Skywatcher Achro (Guiding)
                        EQ6 Syntrek
                        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                        Philips SPC900 (Guiding)
                        DSLR Focus; DSLR Shutter
                        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Ik denk dat de meeste digitale toestellen daar last van hebben na enige tijd te hebben belicht.
                          Het is dus niet typisch voor je toestel, ook ik werk met de NIKON D70 en heb dezelfde rode gloed.
                          Filteren kan een oplossing zijn, welke weet ik niet maar ook dit heeft dan weer zijn voor en nadelen.
                          Het blijft net zoals ik doe steeds weer experimenteren en dat is net het leuke aan deze prachtige hobbby.
                          Hoe dan ook Persec het is een prachtige opname dat je gemaakt hebt, proficiat en doe vooral zo door.

Mvg,

Marty
                          Schmidt Cassegrain C8 - 203mm - F/10.
                          Advanced Astro Master.
                          NIKON D70/s
                          Lenzen; 75/300mm - 28/200mm - 18/70mm.

Commentaar

Dank voor alle positieve reacties.

Ik dacht het zelf ook al dat de rode gloed in de foto's van de lichtvervuilde hemel komt. Maar ik zie wel eens foto's van en uit een canon en die zien er toch wat beter uit. Ik ga nog wel expirimenteren met de instellingen van de camera, witbalans, raw, beeldverbetering enz. Gaat alleen veel tijd in zitten en daar we zowat als het al helder is en de maan niet stoort elke avond andere omstandigheden hebben, ben ik nog wel effe bezig. Maar ik vind het allemaal geweldig om mee bezig te zijn.

De volging van de LXD75 montering heb ik ook al aardig wat uurtjes in zitten. Volledig gedemonteerd en alles opnieuw schoongemaakt en gevet. Afstelling van de wormwieltjes was nie goe, best veel werk aan gehad. Poolzoeker er uit en gecontroleerd en was ook nie goe, veel werk aan gehad om dat glaasje eerst in het midden te krijgen. Dat ding er weer in en dan in lijn zetten met de optische as van de RKas. Dan kom je er achter dat als je de scoop uitlijnd volgens de handleiding, je nog flink naast het werkelijke noorden zit. De methode die ik nu gebruik (zie eerder in dit topic) is ook niet helemaal zuiver, maar geeft een aardige verbetering, metname in het volgen.

Groet, Jan.
                            Groet, Jan

Commentaar

De meeste foto's die je tegenkomt zijn bewerkt. De rode gloed is dus flink verminderd.

Ik heb zelf een canon en ik krijg dezelfde rode gloed. Het is weg te filteren met bijvoorbeeld een skylight filter. Maar als je met filter fotografeerd zal je wat langer moeten gaan belichten omdat minder licht je chip bereikt.

Commentaar

Werken...
                              X