Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M81 en M82

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M81 en M82

Beginners probeersels, gisteren met de DSI M8 en M82 een poging ondernomen. Natuurlijk beginnersfouten, vergeten darks te maken.
    Helaas kan ik mijn montering niet goed op de pool richten er zitten te veel huizen voor.
    Voor de eerste keer deepsky (echt de eerste foto's) ben ik niet echt ontevreden. Zitten duidelijk volgfoutjes in als gevolg van niet juiste poolafstelling.
    Dat de kijker lichtsterk is blijkt wel (20cm F4) beide opnamen gemaakt 5 x 8 seconde, met veel storend licht van de buren, midden in Den Haag.
    Geen filters gebruikt. Ik kan niet wachten op eens op een echte donkere plek waar te nemen/fotograferen!!!
    Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Jammer van de sterstreepjes,maar de oorzaak heb je al uitgelegd.
    Toch spannend als je zoiets ziet en vast kan leggen.

Laat je niet ontmoedigen.
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Ik zie strepen Ún stippen. Hoe kan dat?
      Ik vind M82 best leuk geworden, de stofband is duidelijk te zien en hij is niet overbelicht.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik vind ze erg mooi! En je hebt voor 8 seconden per foto echt veel detail vastgelegt. Ik vind vooral M82 erg mooi.

Volgende keer darks nemen en ze worden alleen maar mooier

Commentaar

Dank voor jullie opmerkingen. De streepjes en stippen zijn enerzijds door een onjuiste afstemming op de pool en anderzijds dat ik het programma opdracht geeft direct de opnames te "stapelen". Je kan binnen het programma wel iets tracken maar dat heeft meer te maken met juist "stapelen"van de foto's. De stippeltjes is voornamelijk lichtvervuiling van buren die halogeenspots op hun maximum zetten tegen een witte muur.
          Een goede vriend van mij heeft mijn ruwe opnames bewerkt en dan is het resultaat een stuk beter.
          Ook de Eskimonevel (NGC2392) nog toegevoegd.
          Ik vind het steeds leuker worden!
          Joris
          Ik rijd nooit sneller dan dat mijn beschermengel kan vliegen!

Commentaar

Leuk he dat fotograferen. Mooi dat je zo ethousiast bent
            8" Skywatcher Newton (Imaging)
            4" Skywatcher Achro (Guiding)
            EQ6 Syntrek
            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
            Philips SPC900 (Guiding)
            DSLR Focus; DSLR Shutter
            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Werken...
            X