Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M3

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M3

Gisteren weer eens fotootje geschoten.

Telescoop: Orion Optics 150mm newton
    Montering: Skywatcher EQ6
    Camera: Canon 350D

Stack van 5 x 30 seconden en 2 x 1 minuut op ISO800. Bewerkt in Photoshop.

Ik heb voor deze foto geen RAW bestanden gebruikt omdat de oude laptop waarmee ik nu werk die bestanden niet kan openen. Vanavond hoop ik de RAWs te kunnen bewerken op m'n desktop. Onderin zie je een spoor van een satelliet en je ziet wat hot pixels e.d. maar aangezien ik de ruwe bestanden niet kon openen had ik geen zin om serieus met de foto's aan de slag te gaan. Vanavond zal ik een betere versie tonen.

Ik heb afgelopen nacht ook geprobeerd de montering via de iteratieve polaire uitlijn methode af te stellen maar achteraf bleek dat een grote mislukking.. bijna alle opnames zijn mislukt.. maar ja, volgende keer beter
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Schitterend! Scherp tot en met! Mooie plaat!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Mooi ook dat brede beeld.
      je ziet nu zo goed de context met het omringende gebied, dat erg sterrenarm is.

Die bolhopen zijn dan ook echt zeer fraaie objecten.
      Gisteravond liet ik `Elvicente` deze bolhoop zien, nadat we eerst 10 zwakke galaxies hadden bekeken.
      Hij ging helemaal uit zn dak.
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hele mooie foto. Lekker veel contrast. Ik zie dat je op de zelfde manier fotografeerd als ik (korte belichtingstijd en meerdere opnames)

8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Ik heb de foto eens wat serieuzer bewerkt. Er zijn nu veel meer sterren zichtbaar en de kleur is echter (denk ik).

6 x 30s - 9 x 30s darks
          2 x 60s - 6 x 60s darks
          1 x 60s (gisteravond geschoten) - 3x60s darks

Darkframe subtractie in MaxDSLR, daarna de 30s opnames gestackt, de 60s opnames gestackt en vervolgens de 30s en 60s stacks weer gestackt. Dit in Photoshop geladen en de kleurbalans met de levels en curves aangepast om de oranje zweem van de lichtvervuiling weg te krijgen. De afbeelding vervolgens gedupliceerd en behoorlijk gestretcht om de zwakkere sterren wat meer naar voren te laten komen. Daarna de originele afbeelding met de gestretchte gecombineerd wat resulteerde een aardig gedetailleerde afbeelding van M3. Helaas een beetje klein formaat. Ik heb een grotere versie bijgevoegd maar op de n of andere manier verknalt de JPG compressie de resolutie. Je ziet overigens nog steeds het spoor van een satelliet maar ik had geen zin om deze te weg te werken.

Gisteravond ook nog M53 vastgelegd. De transparantie was jammer genoeg erg slecht en er is niet bijster veel detail zichtbaar.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Die is netjes bewerkt Prototype, mooie foto!
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
            X