Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrensporen 12 april

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterrensporen 12 april

Hallo iedereen,

gisterenavond nog eens geprobeerd om wat sterrensporen te maken van de regio rond de Grote Beer met mijn Canon 300D. Gebruikte lens is gewoon de standaardlens en er werd gefotografeerd op ISO 200 voor de Iridium, ISO 100 voor de lange sterrensporen. De Iridium werd doelbewust gefotografeerd maar op de andere foto (enkele minuten later genomen) lijkt mij ook iets dergelijks op te staan (dubbele iridium?).

Bewerkt in photoshop om de knaloranje achtergrond weg te krijgen (tja, lichtvervuiling). Al bij al nog redelijk tevreden met het resultaat.
    The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Leuk gedaan, heb je ook nog wat aan hot-pixel een ruisonderdrukking gedaan (zo te zien wel) en hoe heb je dat gedaan ?

Commentaar

Op het einde van de avond een opname van een 5tal minuten gemaakt met de lenskap erop (dark frame) en die in photoshop van het resultaat afgetrokken (layer -> difference). Zo werden alle hot-pixels verwijderd, ruis was er weinig door de ISO 100.
      The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Mooie opnamen! Hoe krijg je die onderbreking in je stersporen?
        Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Dat komt omdat ik meerdere opnames van een 5-tal minuten heb gemaakt en nadien heb gecombineerd tot 1 opname van een klein uurtje. Dit voornamelijk omdat na 10 minuten de achtergrond te fel wordt door de lichtvervuiling. Er zijn kleine onderbrekingen te zien (zeker op volle resolutie) die komen doordat de sterren lichtjes al verplaatst tussen het einde van de vorige en het begin van de nieuwe foto.

Commentaar

Mooi gelukt. Ik nog niet in photoshop geprobeert om op deze manier foto's te bewerken. Toch maar eens proberen. Bedankt voor de tip.
            8" Skywatcher Newton (Imaging)
            4" Skywatcher Achro (Guiding)
            EQ6 Syntrek
            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
            Philips SPC900 (Guiding)
            DSLR Focus; DSLR Shutter
            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Bedankt
              Ik heb de eerste foto van de Iridium eens opnieuw bewerkt in de hoop die lelijke oranje gloed onderaan weg te krijgen, het resultaat hieronder. Deze zomer eens opnieuw proberen onder een mooi donkere hemel.

Commentaar

Origineel geplaatst door Christophe
                Op het einde van de avond een opname van een 5tal minuten gemaakt met de lenskap erop (dark frame) en die in photoshop van het resultaat afgetrokken (layer -> difference). Zo werden alle hot-pixels verwijderd, ruis was er weinig door de ISO 100.
                Dat vermoedde ik al, je verwijdert overigens ook ruis door een darkframe van je foto af te trekken hoor.

Commentaar

Werken...
                X