Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M81

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M81

Allen,

Hierbij een foto gemaakt met een Deepsky filter vanuit Almere.

Groeten,

Simon

Mooie opname.
    Probeer eens een logaritmische stretch. Zo kan je zowel de heldere kern als de veel zwakkere armen weergeven.
    Wat zijn eigenlijk die kringen rond de meest heldere sterren?
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Hallo Paul,

Ik heb even die logaritmische stretch geprobeerd met het volgende resultaat, volgens mij ik het wel beter geworden, bedankt voor de tip. Die kringen rond die heldere sterren zullen wel komen doordat ik een 20 F4 gebruik die waarschijnlijk weer eens gecollimeerd moeten worden.

Groeten,

Simon

Commentaar

Mooi gedaan Simon. Vanuit een lichtvervuilde omgeving.

Fotografisch is dit stelsel een stuk interessanter dan visueel.
        Groet!
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door swbakker
          Hallo Paul,

Ik heb even die logaritmische stretch geprobeerd met het volgende resultaat, volgens mij ik het wel beter geworden, bedankt voor de tip. Die kringen rond die heldere sterren zullen wel komen doordat ik een 20 F4 gebruik die waarschijnlijk weer eens gecollimeerd moeten worden.

Groeten,

Simon
          Hoi Simon,

Wil je misschien uitleggen hoe je die logaritmische stretch hebt gedaan ?
          En ik welk programma ?
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Prachtig, Simon!!!

greetz Emiel

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
              Wil je misschien uitleggen hoe je die logaritmische stretch hebt gedaan ?
              En ik welk programma ?
              Hoi Arend,

In MaxIm DL zitten diverse stretch functies (ook logaritmisch), maar die leveren mij bij mijn foto van M81 geen beter plaatje op.
              Softwarematige binning trouwens wel. Elders op dit forum een plaatje van M81 door mij gemaakt.

@simon: mooi resultaat weer!

Clear skies,
              Harold.
              Refraktôh luvâh

Commentaar

Ja precies,

dat heb ik ook. Ik vindt die stretch functies in Maxim niet zo super makkelijk werken.Vandaar dat ik wil weten hoe en wat.
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

M81

Hallo Arend,

Ik gebruik AstroArt 4.0, ik weet dat dit programma sommige zaken beter kan dan Maxim DL en Maxim DL kan andere zaken weer beter. Ik heb het origineel bewerkt met een logaritmische stretch en daarna in P.S. verder bewerkt met Level en Curves. Met die andere stretch functies in AstroArt kan ik ook niet goed worden. Ik heb geen ervaring met Maxim DL maar ga dit misschien een keer downloaden om het te proberen.

Groeten,

Simon

Commentaar

Werken...
                  X