Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M101 (nu in kleur)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M101 (nu in kleur)

Om deze opname van messier 101 te maken heb ik de opname die ik al reeds had gemaakt op 6 april (2x2 binning, 120 min.) gecombineerd met een opname in kleur (1x1 binning, 240 min.) van 7 april j.l.

De LRGB combinatie heb ik in Maxim DL gedaan en vervolgens in PhotoShop verder bewerkt.
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Mooie opname Paul! Prachtig

Commentaar

Mooi! Je hebt zo te zien de kleuren niet overdreven. Ziet er erg natuurlijk uit.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Applaus!

Commentaar

Mooie foto meer eh (een idioot kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden ):

(2x2 binning, 120 min.) en (1x1 binning, 240 min.); binning? kun je dat uitleggen?
          8" Skywatcher Newton (Imaging)
          4" Skywatcher Achro (Guiding)
          EQ6 Syntrek
          Canon 350D / 400D (Baader mod.)
          Philips SPC900 (Guiding)
          DSLR Focus; DSLR Shutter
          PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Mooie foto hoor.
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

(2x2 binning, 120 min.) en (1x1 binning, 240 min.); binning? kun je dat uitleggen?
              Bij binning worden pixel samengevoegd tot één grote pixel. Dus 2x2 binning betekend dat 4 pixels samen één grote vormen. 1x1 binning betekend geen binning.

Binning gaat ten koste van de resolutie (je maakt immers de pixels groter) maar het heeft een groot voordeel. Je kunt met binning hetzelfde signaal met een kortere belichtingstijd vastleggen. Dit komt omdat bij binning de CCD anders wordt uitgelezen waardoor de uitleesruis (ontstaat altijd bij het uitlezen van een CCD) kleiner is dan wanneer we geen binning gebruiken.
              Dit betekend dat de signaal/ruis (S/N) verhouding aanzienlijk verbeterd is.

Hier een artikel om eens door te lezen: http://www.andor.com/library/digital_cameras/?app=320

Het is deze verhouding die bepaald hoe goed het beeld is. Een andere manier om de S/N te verbeteren is door verschillende opnames te stacken. Dit is eigenlijk niets anders dan de waarde van een pixel middelen. Het signaal neemt dan bijvoorbeeld met een factor 2 toe, maar de ruis met slechts 1,4 (wortel 2).

Bij een mono-CCD maak je meestal een zwartwit opname met 1x1 binning (voor alle details) en vervolgens met een rood, groen en blauw filter opnames met 2x2 of 3x3 binning. Je doet dat omdat dan de CCD gevoeliger is en je dus minder tijd nodig hebt om de kleurinformatie vast te leggen. Verder heb je enkel de kleurinformatie nodig en is oplossend vermogen niet van belang (die heb je al vastgelegd met de 1x1 binning opname). vervolgens voeg je deze samen (LRGB) tot één beeld.
              Full WMN-member.
              GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Het is toch ook zo dat als je pixels in binningmode gebruikt, de pixels in principe meer licht opvangen omdat ze groter worden?
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Daar heb je gelijk in. De hoeveelheid lading van 4 pixels worden samen opgeteld. Maar volgens mij speelt de verbeterde signaal-ruis verhouding daarbij een belangrijke rol.

Hier een stukje uit het artikel:

The binned example also highlights how binning improves signal to noise ratio. If we assume our CCD has a readout noise of 10e. Then in the single pixel example each pixel is readout with a noise of 10e hence we achieve a signal to noise ratio of 2:1 (20e/10e). Even if we subsequently sum the four pixels in a computer after readout the signal to noise ratio becomes 4:1. In adding the four pixels we sum the signal (4 times 20e i.e. 80e) and the noise is added in quadrature i.e. square root of the sum of the noises squared (square root of 4 times 10 squared i.e. 20e). In the binned example there is no noise until the signal is readout by the amplifier so the signal to noise ratio is 8:1(80e/10e) i.e. twice as good as the single pixel readout mode.
                  Full WMN-member.

Commentaar

Paul bedankt! Weer wat geleerd. Toch nog maar even doorvragen;

Gaat het hierbij om een na-bewerking (met software)? Of kun je de camera er op instellen?
                    8" Skywatcher Newton (Imaging)
                    4" Skywatcher Achro (Guiding)
                    EQ6 Syntrek
                    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                    Philips SPC900 (Guiding)
                    DSLR Focus; DSLR Shutter
                    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

In dit geval is het een insteling van de camera. De pixels van de camera worden dan anders uitgelezen.

Als je de CCD ziet als een aantal kolommen, wordt de CCD uitgelezen door de kolomen steeds een positie op te schuiven (de lading wordt van de ene kolom naar de volgende doorgegeven).
                      Aan de rand van de CCD is een speciale rij 'pixels' (register) die de pixels één voor één naar de versterker en analog-to-digital converter stuurt. De pixels worden dus één voor één uitgelezen.

Bij 2x2 binning gaat het (zoals je kunt zien in het artikel http://www.andor.com/library/digital_cameras/?app=320) net iets anders. Zoals je ziet wordt eerst een kolom in het register geplaatst. Vervolgens wordt de tweede kolom erbij opgeteld. Dan wordt de lading pixel voor pixel naar de versterker en analog-to-digital converter gestuurd waar ze steeds twee aan twee worden opgeteld.

Softwarematige moet het ook kunnen zoals blijkt uit het artikel:

Even if we subsequently sum the four pixels in a computer after readout the signal to noise ratio becomes 4:1
                      De signaal-ruisverhouding is een stuk minder gunstig (4:1) dan bij hardwarematige binning (8:1).
                      Ik heb zelf een kleuren CCD. Hierbij is een patroon van gekleurde filters (rood, groen en blauw) over de pixels heen geplaatst.

Het nadeel van deze CCD is dat wanneer ik 2x2 binning gebruik, de kleurinformatie verloren gaat.
                      Wanneer ik binning toepas nadat ik het beeld naar kleur heb omgezet (dus softwarematige binning) kan ik wel de kleurinformatie behouden.

Overigens moet het volgens mij ook mogelijk zijn een CCD te maken die 2x2 binning kan zonder de kleurinformatie te vernietigen.

Ik zal mijn kleuropnames van M101 (gemaakt met 1x1 binning) eens softwarematig gaan binnen en kijken in hoeverre dat verschilt.
                      Ik zal het resultaat plaatsen in de rubriek 'Astrofotografie'.
                      Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
                      X