Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto van M51

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto van M51

Hallo Allemaal,

Hierbij dan mijn eerste echte poging van M51.
    Heb er net 6 uur P.S opzitten. Omdat de kleuren kanalen nogal veel last hadden van gradienten.

Echt moelijk om hier iets goeds uit te krijgen.

Dit is hem geworden .
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

WOW! 6 uur photoshop...
    Het is een mooie plaat geworden.
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Tja, Ik kreeg maar niet de goede kleuren. En daarnaast had ik heel veel opnamen die net niet helemaal goed waren.

Niet makkelijk die melkwegstelsels.
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik ben ook met melkwegstelsels aan het stoeien.
        Afgelopen zaterdag weer M101 in het vizier gehad. In totaal 4 uur aan opnames gemaakt met mijn sxv-8mc (one-shot color). Ik ben nog bezig ze te verwerken.
        Als het de moeite waard is zal ik het resultaat zeker plaatsen.

Ik merk wel dat die kleine pixels (3,125 micron) te klein zijn voor mijn telescoop. Met fl=812mm komt dat neer op 0,8 boogsec./pixel!!!
        Een pixel van 6 micron zou voor mij beter zijn (of een telescoop met fl=400 tot 500 mm).
        Full WMN-member.
        GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

ja, dat probleem ken ik.

Ik heb M51 gemaakt met een brandpunt van 1480 mm. Mijn sampling rate is dan:0,90 boogseconde per pixel. Bij M51 heb je bijna geen volgsterren. Je merk dan al heel snel dat je een volgafwijking hebt. Daarnaast is de seeing in Nederland bij goede seeing altijd nog rond de 1,5 tot 2 boogseconden. Dan heb je dus een probleem.

Ik denk dat de beste sampling rond deze seeing zal moeten liggen.

Commentaar

De sampling moet toch de helft zijn van de seeing? Ofwel bij een seeing van 2" een sampling van 1"/pixel.

Ik baseer dit op het volgende stukje tekst (http://www.ccd.com/ccd113.html):

Unfortunately, we don't have as much control over the size of the star image, which will vary, depending mostly on the seeing conditions of the observing site. Mountaintop observatories often have 1 arcsecond (or better) seeing, whereas typical backyard observing sites at low elevations in towns or cities might have 3 to 5 arcsecond seeing.

A good rule of thumb to avoid undersampling is to divide your seeing in half and choose a pixel size that provides that amount of sky coverage. For example, if your seeing conditions are generally 4 arcseconds, you should achieve a sky coverage of 2 arcseconds per pixel. If your seeing conditions are often 1 arcsecond, you'll want a pixel size that yields 0.5 arcseconds per pixel.
            Full WMN-member.

Commentaar

Prachtige foto hoor!!

ff offtopic wat voor lettertype is dat die je gebruikt op je foto? Ik bedoel dus "Messier 51"

Commentaar

De sampling moet toch de helft zijn van de seeing? Ofwel bij een seeing van 2" een sampling van 1"/pixel.
                Ja, dat verhaal ken ik. En dat klopt ook hoor. Ik weet niet wat jouw ervaring is maar ik merk wel dat als je samplingrate klein is, je sneller volgfouten ziet. Maar ik vraag me eerlijk gezegt wel eens af wat het voor nut heeft als je sampling rond de 1 boogseconden zit, terwijl de gemiddelde seeing 4 a 6 boogseconden is.

Of maak ik n u een denkfout?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
                  Prachtige foto hoor!!

ff offtopic wat voor lettertype is dat die je gebruikt op je foto? Ik bedoel dus "Messier 51"
                  Dank je. het letter type is :wendy medium
                  Je gaat me toch niet na-apen he

Commentaar

Maar ik vraag me eerlijk gezegt wel eens af wat het voor nut heeft als je sampling rond de 1 boogseconden zit, terwijl de gemiddelde seeing 4 a 6 boogseconden is.
                    Nee, 1 boogseconden heeft dan volgens mij inderdaad niet veel nut. Bij een seeing van 4 boogseconden is een sampling van 2 boogseconden dus gewenst. Dat is precies wat ik op Internet lees als aanbevolen sampling.

Overigens denk ik dat een sampling van 1,5 boogseconden (mijn laatste opname van M101) best OK is. Dat zou dan betekenen dat ik beter een ATIK-16HR of HRC bij fl=812mm kan gebruiken ipv mijn SXV-8MC (voor deze camera zou ik eigenlijk een APO moeten gebruiken met fl=400).
                    Full WMN-member.

Commentaar

Nee, 1 boogseconden heeft dan volgens mij inderdaad niet veel nut. Bij een seeing van 4 boogseconden is een sampling van 2 boogseconden dus gewenst. Dat is precies wat ik op Internet lees als aanbevolen sampling.
                      Ja dan zit je altijd save. je zou eens kunnen denken aan een astrotech 66/400. Ik heb met deze veel foto gemaakt en ben erg tevreden over de kwaliteit van de optiek. Ook is hij niet erg duur.

gr Arend

Commentaar

D'r komt nogal wat bij kijken zeg deze vorm van astrofotografie, petje af voor het resultaat hoor.

Commentaar

Schitterende foto Arend, deze springt er echt uit.. Alle details zijn goed te herkennen..
                          "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

M51

Hallo Arend,

Mooie foto van de M51, dat probleem met die kleuren heb ik ook vanuit Almere vandaar dat ik de laatste dagen alles met zwart/wit gemaakt heb. Dit scheelt uren werk in P.S. Als je een kleiner brandpunt wilt met een F6.3 reducer kun je ook de afstand tussen je reducer en ccd camera vergroten, hierdoor wordt je brandpunt korter en je f-getal naar beneden. Ik heb dit met mijn oude opstelling ook gedaan en kon daardoor op ongeveer F5 werken.

Groeten,

Simon

Commentaar

Origineel geplaatst door dh-breuer
                              Schitterende foto Arend, deze springt er echt uit.. Alle details zijn goed te herkennen..
                              Bedankt

Commentaar

Werken...
                              X