Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M81+M82

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M81+M82

Hallo allemaal,

Twee dagen geleden even verder met mijn DSI Messier-jacht.
    M81 en M82 waren prima te zien. Hieronder de eerste resultaten.
    FYG: het zichtbare resultaat is sterk beeldscherm afhankelijk.
    Op het TFT-scherm van mijn flaptop ziet het er prima uit, de spiraalstructuur van M81 is prima te zien. Op hoogvacuum valt dat helemaal weg. Als ik vervolgens het gamma dusdanig opkrik dat het er op mijn CRT een beetje behoorlijk uit ziet, is het bagger op mijn TFT. De belangstellende kijker wordt dus aangeraden om wat met het gamma te spelen om een fatsoenlijk plaatje te zien te krijgen.

Apparatuur:
    WO ZS80-II op SP-DX
    Meade DSI
    Atik focal reducer 0.5x

52 x 1 minuut belicht
    RefraktŰh luv‚h

Dat is een mooi plaatje.Mijn dochter van 8 vindt dat ook.

Ik kan de spiraalarmen zien op mijn laptopje,maar ik hoef maar een paar centimeter met m'n hoofd te bewegen en ze zijn weg.Dan blijft er alleen maar een heldere stip over .

P.s.:Wat betekend 'FYG"?
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
      Dat is een mooi plaatje.Mijn dochter van 8 vindt dat ook.

Ik kan de spiraalarmen zien op mijn laptopje,maar ik hoef maar een paar centimeter met m'n hoofd te bewegen en ze zijn weg.Dan blijft er alleen maar een heldere stip over .

P.s.:Wat betekend 'FYG"?
      Wat je schrijft over de zichtbaarheid op je laptop: inderdaad, dat verschijnsel komt me bekend voor. Ik heb vreselijk zitten hannesen met het contrast, maar als ik de zichtbaarheid probeer te verbeteren gaat het er meteen smerig uitzien. Ik ga hier nog maar eens mee aan de gang, evt. met wat langere belichtingstijden. Misschien helpt dat.

FYG betekent: "For Your Guidance".
      RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Op een CRT-monitor doet ie het goed hoor. De foto lijkt aardig op wat ik gisteren-avond van M81+82 zag door het oculair, maar dan ik kleur.

Commentaar

Werken...
        X