Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Messier 101 - 6 april 2007

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Messier 101 - 6 april 2007

Ik wilde eigenlijk alleen de autofocus met de Moonlight focuser en FocusMax uitproberen. Ondank herhaalde pogingen wilde dat maar niet lukken

Toen heb ik maar besloten om M101 op de gevoelige plaat (euhh CCD) te krijgen. Om mijn camera (kleuren CCD met 3 micron pixels) wat gevoeliger te maken heb ik 2x2 binning toegepast. Nadeel is wel dat alle kleurinformatie verloren gaat.

Ik ben best tevreden met het resultaat. OK, autoguiden moet iets beter kunnen maar gezien de lichte mist en hoge bewolking ben ik optimistisch.
    Nu alleen nog die ver@?!# autofocus aan de praat krijgen.
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Ziet er goed uit. Misschien een tip maar je zou ook eens een flatframe kunnen gebruiken. Dan haal je die vignetring ermee weg.
    Verder mooi resultaat hoor.
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik vind hem prachtig.
      Ga zo door Paul!

Commentaar

Dank voor de reacties.
        Arend, hoe kan ik een goede flatframe maken? Gewoon overdag op de hemel richten met een wit T-shirt over de opening?
        Moet de focusser in dezelde positie staan als tijdens de opnames? Wat voor belichtingstijd moet je met zoiets gebruiken?
        Ik weet dat ik deze vragen eigenlijk bij het onderdeel 'Astrofotografie' moet stellen...
        Full WMN-member.
        GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ik weet dat ik deze vragen eigenlijk bij het onderdeel 'Astrofotografie' moet stellen...
          Zolang het geen uitweiding is van tig tal bladzijden is het geen probleem .

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul Gerlach
            Dank voor de reacties.
            Arend, hoe kan ik een goede flatframe maken? Gewoon overdag op de hemel richten met een wit T-shirt over de opening?
            Moet de focusser in dezelde positie staan als tijdens de opnames? Wat voor belichtingstijd moet je met zoiets gebruiken?
            Het maken van Flatframes is een lastig karweitje. Ik heb het ook nog steeds niet helemaal onder de knie.

Er zijn verschillende methode waaronder inderdaad het T-shirt flat.
            Belangrijk is dat het je een flatframe maakt met een diffuse/indirecte lichtbron.

Mijn ervaring is dat je goede flatfields kan maken op wolken in de nacht.
            Daarnaast krijg ik altijd redelijke flats als ik mijn kijker op mijn witte rolgordijnen richt waar achter dan licht brand van de woonkamer.
            maar dan moet je die natuurlijk wel hebben :P

Natuurlijk is het belangrijkste dat je flats maakt in exact dezelfde focus als je frames. Daarnaast is het b elangrijk dat je hem goed laat aftrekken van je frames. Zo moet je altijd elk individueel frame callibreren. Want als je je flatframe aftrekt van een eindstack dan klopt het nooit.

De belichtingstijd van je flat is afhankelijk van je lichtbron. Bij mij
            licht het rond de seconde(s).

Hoop dat je hier iets aan hebt
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Paul wat een mooie opname van M101!

Aan de astrofotograven:

mischien een ideetje voor astrowiki om een topic te schrijven over hoe astro opnames tot stand komen en wat binnig inhoudt, flatfields etc.
              en over hoe deze te gebruiken in je bewerkings programma's. Veel ( waaronder ik) leden begrijpen nog niet hoe dit tot stand komt.
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik weet nog niks beters dan er maar een stukje af te knippen langs de randen...

Commentaar

Bedankt voor de tips Arend!
                  Ik ga dat zeker proberen.
                  De focuser staat nog steeds in dezelfde positie, dus ik zal binnenkort een flatframe maken en opnieuw op de opnames loslaten.
                  Ik zal het resultaat daarvan binnenkort plaatsen.
                  Full WMN-member.

Commentaar

Nog even een vraagje, werk je met maxim DL ?

Als dat zo is dan kun je het beste een aantal flatfield frames maken . Zeg een stuk of 20. Deze laad je dan in maxim DL en deze berekent dan het gemiddelde uit. Dat werkt meesstal beter.

Hetzelfde kun je ook voor je darkframes doen.
                    Let er alleen op dat je darkframes de zelfde belichtingstijden nodig hebben als je werkelijke opnamen

succes, en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag

Commentaar

Prachtig, Paul!

Commentaar

Ik werk inderdaad met Maxim DL. Ik gebruik het nog niet zo lang, dus ik weet enkel de belangrijkste knoppen te vinden om er mee overweg te kunnen.
                        De optie voor ´Calibration´ met de wizzard heb ik gevonden en die gebruik ik ook voor de darkframe bewerkingen.

Ik heb nog een aantal vragen:
                        Kan ik flatframes maken als het wisselend bewolkt is zoals vandaag? Als er wolken afwisselend voor de zon langs trekken verandert de licht intensiteit. Ik neem aan dat dit tijdens een opname sessie niet wenselijk is.
                        Ik gebruik een flinke dauwkap (zeker de helft van OTA lengte). Moet ik die ook plaatsen bij het maken van flatframes? Maakt het dan iets uit of ik een witte doek/T-shirt dan eerst over de correctorplate plaats en dan de dauwkap er overheen plaats of moet ik het T-shirt over de dauwkap plaatsen? Mijn dauwkap is nogal flexibel en het is moeilijk om daar een doek overheen te spannen.
                        Is er een commerciële oplossing voor flatframes? Een soort lichtbox? Dan hoef ik het enkel voor de telescoop te plaatsen en ben ik niet afhankelijk van externe omstandigheden.
                        Full WMN-member.

Commentaar

Flatfield kunnen het beste met een constant licht gemaakt worden. Dus met die wolken/zon gaat niet werken. Er is inderdaad een soort lightbox bedacht. Ik heb daar wel eens iets over gelezen. Maar dan zou je even moeten googlen.

Met of zonder dauwkap maakt denk ik niet uit. Het gaat
                          als ware om de "fingerprint" van de vuiltjes op je camera. En deze worden zichtbaar naarmate je in focus komt. Daarom is het ook belangrijk dat je flats neemt in het zelfde focus.

Wel kun je je CCD chip scchoonmaken. dan heb je in principe geen flatfield nodig.

Commentaar

Werken...
                          X