Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste keer piggybacken: De Voermannetjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste keer piggybacken: De Voermannetjes

Vandaag kwamen mijn spulletjes binnen van TS; Een camera adapter voor de EOS, een dovetailplaatje met fotoschroefdraad, een poolzoeker en een maanfilter. De poolzoeker zit er in, maar ik moet er nog handig mee worden. Prime focus heb ik al geprobeerd, maar meer van takjes dan van sterren. Mijn poolzoeker staat nog niet helemaal goed, dus ik zag al snel stersporen. Het was allemaal wat uitproberen, maar het bevalt me wel zo in de tuin op een krukje. ╔Ún foto wou ik toch even delen van het piggybacken. De drie voermannetjes op de foto. Je ziet de drie bolhoopjes net op de foto in een rijtje.

Camera: Canon EOS 400D
    Objectief: Canon EF 17-85mm F4-5.6 (op 59mm)
    Diafragma: F5.6
    Sluiterijd: 180 seconde
    ISO: 100

Ik heb de foto alleen wat in photoshop bewerkt zodat hij wat donkerder is. Verder is het gewoon een single frame. Stacken, dark frames maken en alles is voor later! Verdere tips zijn uiteraard welkom. Een RAW-file vind je hier.

*edit*
    Zorg wel dat je beeldschermen goed ingesteld zijn! Ik zie de voermannetjes thuis heel goed, en hier op werk niet/nauwelijks! Moet maar eens met de baas gaan praten..
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Goed gedaan, erg mooie foto! Ze staan er goed op

Commentaar

Ook prettig om te weten dat alle stipjes nu sterren zijn en geen hete-pixels lijkt mij.

Commentaar

Ja inderdaad! Er verschijnt 1 duidelijke hete pixel na een paar minuten belichten. Ik heb nu wel ruis op 100 ISO maar dat lijkt me logisch met zo'n sluitertijd? Want ik ben nogsteeds benieuwd of de rest van de sensor niet heeft geleden onder de update.
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Bij 180 seconden oftewel 3 minuten belichten heb ik ook veel ruis hoor da's vrij normaal. Kon de Voermannetjes nog niet ontdekken op je foto overigens, maar dat zal wel liggen aan mijn beperkte waarneemervaring.

Commentaar

Voor als je ge´nteresseerd bent, ik heb ze even gemarkeerd op deze foto. Weet je ook weer waar die staan!
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ah thanks daar hoopte ik op.

Nog even voor wat je sensor betreft. Ik denk dat ze hem geremapped hebben, dat wordt gedaan door een wijziging in de software van de camera door te voeren waarbij automatisch de hete-pixels de waarde krijgen van de ernaast liggende niet hete pixel, er wordt dus niets aan de sensor zelf veranderd.

Commentaar

Leuk Steem! Ze zijn goed te zien.

Commentaar

Werken...
                X