Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto's van IC434 en NGC2244

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto's van IC434 en NGC2244

Allen,

Hierbij een 3 tal foto's genomen vanuit Almere met een h-alfa filter van 6 nm.

Groeten,

Simon Bakker

Mooi hoor!!!
    Wat voor montering gebruik je?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Montering

Ik gebruik een Vixen New Atlux montering.

Simon

Commentaar

Hoi Simon,

Ik had ze vrijdag natuurlijk al gezien, maar ik blijf het geweldig mooie foto's vinden.

Succes verder,
        Harold.
        Refrakth luvh

Commentaar

Mooie fotos hoor.

Ik vind er wel een beetje ruis in zit. Waar komt dat vandaan?
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Hallo,

Volgens mij ontstaat de ruis doordat ik weinig licht binnen krijg door het h-alfa filter (6 nm) en voor een test had ik achter dat h-alfa filter nog een IDAS filter. De oplossing is veeeeel langer belichten. Misschien heeft iemand ervaring met een 13 nm filter en laat die meer licht door. Een 6 nm is er in 2 varianten, een 80-85% transmissie en een 90% + transmissie. Ik heb de 80-90% transmissie variant.

Simon

Commentaar

Dat zou wel eens kunnen natuurlijk. Hij krijgt maar een hele smalle band licht binnen natuurlijk.

Duidelijk!
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Je zou ook achteraf nog wat ruisonderdrukking kunnen toepassen. Ik heb even wat zitten spelen met Photoshop CS2 en een noiseware pro pluging daar krijg je nog best wat ruis mee weg zonder dat de opname vaag wordt. Ik heb de bewerking hier niet geplaatst omdat het jouw opname is, maar mocht je nieuwsgierig zijn, dan kan ik dat alsnog doen.

Commentaar

Origineel geplaatst door swbakker
                  Hallo,

Volgens mij ontstaat de ruis doordat ik weinig licht binnen krijg door het h-alfa filter (6 nm) en voor een test had ik achter dat h-alfa filter nog een IDAS filter. De oplossing is veeeeel langer belichten. Misschien heeft iemand ervaring met een 13 nm filter en laat die meer licht door. Een 6 nm is er in 2 varianten, een 80-85% transmissie en een 90% + transmissie. Ik heb de 80-90% transmissie variant.

Simon
                  Hoi Simon,

Ik gebruik de 13 nm van astronomik.
                  Er is inderdaad wel wat ruis te zien. Ik weet het ook niet zeker maar het zou best kunnen dat een 6 nm meer belichtingstijd nodig heeft.
                  maar aan de andere kant heb je wel een snelle kijker. F4 toch ?

Hoe stapel jij de frames ?

gr Arend
                  Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Het is natuurlijk stom om te vragen om vergelijkingsfoto's zonder filter of niet. Je gaat neem ik aan niet nog eens zo lang belichten voor een inferieure foto.

Commentaar

Het zijn mooie foto's alleen wel veel ruis.

Helicon filter is een programa wat ruis kan onderdrukken.Het is gratis op internet te krijgen.Zo zullen er vast nog een paar zijn.
                      Ik ben zelf een zaadje (dat= nog minder dan een groentje op alle gebieden wat betreft astronomie),maar ik zie ook vaak het advies van een dark frame.Hoe dat werkt en of dat in dit geval ook werkt, kan ik je niet vertellen.Er is hier vast wel iemand die je dat wl kan vertellen.
                      Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Mooie foto's!, heel gedetaileerd.
                        Roses are red, violets are blue

I'm schyzofrenic, and so am I

Commentaar

Ruis

Ik denk dat de beelden geen 5 maar 15 minuten per keer belicht moeten worden. Ik ga dat wel eens proberen op een andere nevel. Ik heb inderdaad een F4 en dat zou toch wel snel moeten zijn. In AstroArt heb ik verschillende combine methoden gebruikt maar geen zichtbaar beter resultaat. Ik heb niets in Photoshop aangepast o.i.d. dat zal ik volgende keer wel doen.

Simon

Commentaar

mooie fotos ook van de paardenhoofd nevel

Commentaar

Werken...
                            X