Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Paardenkopnevel met DSI

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Paardenkopnevel met DSI

Ik beschouw het vastleggen van de Paardenkopnevel al enige tijd als een uitdaging, ook al aangemoedigd door de fraaie foto's van Arend.
    Al heb ik dan een DSI en geen camera met koeling wilde ik dat toch eens aangaan.
    Hieronder het resultaat. Voor alle duidelijkheid: ik ben al blij dat hij er ueberhaupt op staat...

Apparatuur:
    WO ZS80-II apo
    Meade DSI
    Focal reducer 0.5x
    Geen filtering

Twee beeldjes van 4 minuten elk.
    Nabewerkt in ACDSee.
    RefraktŰh luv‚h

Re: Paardenkopnevel met DSI

Origineel geplaatst door HaroldP
    Ik beschouw het vastleggen van de Paardenkopnevel al enige tijd als een uitdaging, ook al aangemoedigd door de fraaie foto's van Arend.
    Al heb ik dan een DSI en geen camera met koeling wilde ik dat toch eens aangaan.
    Hieronder het resultaat. Voor alle duidelijkheid: ik ben al blij dat hij er ueberhaupt op staat...

Apparatuur:
    WO ZS80-II apo
    Meade DSI
    Focal reducer 0.5x
    Geen filtering

Twee beeldjes van 4 minuten elk.
    Nabewerkt in ACDSee.
    Hoi HaroldP,

Bedankt voor de complimenten,
    Heb je het wel eens geprobeerd zonder focal reducer ?
    Als het zo'n inschroef F.R is dan geven deze vaak enorme vignettering,.
    Dus komt de scherpte en je beeld kwaliteit niet ten goede.

Als je daarnaast nu gewoon heel veel beeldjes maakt dan gaat de kwaliteit stukken omhoog.

Groetjes Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Point taken, Arend. Dat gold ook al voor de foto's van M1 en M45 die ik eerder heb geplaatst.
      En nu maar weer wachten op goed weer...

Clear skies,
      Harold.

Btw, ik heb zelf ook in Vlaardingen gewoond (Luxemburgweg) en ik sla steil achterover van wat jij in die lichtvervuilde omgeving nog weet vast te leggen...
      RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Mooi HaroldP !

Het Paardenhoofd (paardenliefhebbers zeggen geen kop ) neveltje staat er mooi op.

Het was ook mijn eerstvolgende target, zij het niet dat er vanuit het tuintje waar ik fotografeer ,Orion nťt achter de daken aan het verdwijnen is.

Dat gaat dus nog eventjes duren voor mij...

Maar leuk om jouw resultaat te zien met de DSI.

Heb je het IR-filter ook gebruikt wat bij de DSI zat?

Ik vraag mijzelf nog steeds af wanneer wel of wanneer niet dat filter te gebruiken.
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Commentaar

Origineel geplaatst door Wolkewietje
          Heb je het IR-filter ook gebruikt wat bij de DSI zat?

Ik vraag mijzelf nog steeds af wanneer wel of wanneer niet dat filter te gebruiken.
          Hoi Wolkewietje,

Ik wist niet eens dat er een IR blocking filter in zat, ik gebruikte altijd die van Baader .
          Hoe dan ook, ik denk dat het verstandig is om dat filter te gebruiken. Onze atmosfeer straalt nu eenmaal meer IR op de chip dan het wereldruim dat doet, en dat geeft dus sluiering.
          Veel deepsky objecten stralen een hele massa H-alfa (656.281 nm) uit. Simon Bakker (ook op dit forum met mooie paardenhoofd foto's) raadde mij aan om dat eens te proberen. Die filters zijn smalbandig en ze houden dus ook de meeste lichtvervuilingsellende tegen.

Succes met jouw pogingen. Ik hoop de resultaten hier binnenkort te zien!

Clear skies,
          Harold.
          RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Werken...
          X