Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nogmaals M45: de nevelflarden

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nogmaals M45: de nevelflarden

Ik heb al een tijdje geprobeerd om in M45 de nevelflarden vast te leggen.
    Door allerlei omstandigheden - hoofdzakelijk lichtvervuiling - lukte dat maar niet. Uiteindelijk heb ik gisteravond toch wat tevoorschijn kunnen toveren.
    Bijgaand een foto van het gebied rondom Alcyone. Met name rond Merope (rechts) is een nevelstructuur te zien.

Gebruikte apparatuur:
    WO Zenithstar 80-II apo
    Meade DSI
    Atik 0.5x focal reducer op verlengtubus
    Baader UV/IR blokkeerfilter en neodymium moon- & skyglow filter

Vier maal 5'33" belicht
    RefraktŰh luv‚h

Erg mooie foto! Maar hoe komt het dat het beeld zo rood is?

Je hebt trouwens NGC 1435 er goed opgekregen!

Commentaar

Hoi Freek,

Het origineel is echt knalrood door de lichtvervuiling.
      Ik durfde eigenlijk niet echt verder te gaan met bewerken, maar hieronder is wat je krijgt als je het rood nog wat meer onderdrukt en het blauw wat ophaalt:
      RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Misschien leuk om te weten dat deze gaswolk niet bij de sterren zelf hoort, maar gewoon in de ruimte zweeft en toevallig deze sterren zich met hun eigenbeweging in deze nevel genesteld hebben. Mooi resultaat, helemaal omdat je visueel de nevel niet kunt zien.

Commentaar

Wat zeg je Redfish?

Ik dacht dat deze sterren geboren zijn in deze nevel en nu langzaam het gas aan het wegblazen zijn.. Of wordt ik nu krank?!?
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Wikipedia
            The cluster is dominated by hot blue stars, which have formed within the last 100 million years. Dust that forms faint reflection nebulosity around the brightest stars was thought at first to be left over from the formation of the cluster but is now known to be an unrelated dust cloud that the stars are currently passing through.
            Update uw kennis! Ik wist het ook nog niet.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hallo HaroldP,

Toch fijn dat je hem er op hebt gekregen.
              Moet eerlijk zeggen dat deze nevel moeilijk te "pakken" ik denk dan ook dat je belichstijden veel langer moeten zijn. De belichtingtijden die je genomen zijn echt wel minimaal voor de gebruikte camera en object.

Wil je echt veel gaan zien, zonder dat je de foto heel erg moet enhancen
              dan kun je beter rond een belichtijngstijd zitten van 120 minuten .
              (natuurlijk in afzonderlijke opname van bijv, 4 of 5 minuten)

Groetjes,
              Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Hallo Arend,

Hartelijk dank voor de tip!
                Zal wel komend seizoen worden. Als het goed donker wordt staat M45 al in een behoorlijk lichtvervuild gebied (laag boven de horizon), en dat wordt de komende weken alleen maar erger.

Clear skies,
                Harold.
                RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                  Misschien leuk om te weten dat deze gaswolk niet bij de sterren zelf hoort, maar gewoon in de ruimte zweeft en toevallig deze sterren zich met hun eigenbeweging in deze nevel genesteld hebben. Mooi resultaat, helemaal omdat je visueel de nevel niet kunt zien.
                  In een donkere hemel is het vanaf een 250mm erg goed te zien (het zier eruit als een wat wazige mist, maar het zijn de nevels), en met een 400mm kun je er echt niet over kijken en zelfs de vorm van de nevels zien als je goed kijkt bij hogere vergrotingen.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                  X