Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pleiaden en Stier

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pleiaden en Stier

Ok, moest ff bezoek wat laten zien (showing off noemen ze dat ) maar dr was helaas geen maan of Saturnus nog. Wel Pleiaden etc. M'n camera (Fujifilm S5500) even piggyback gezet voor het eerst eigenlijk.
    Allebei de foto's zijn gemaakt in RAW, 5 sec belichting, 2.9 diafragma, ISO 200 (dat is de max ISO die camera in RAW kan hebben).
    Zwart/wit foto expres wat overdreven om sterren naar voren te krijgen.

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Ik vind het mooie foto's meegja.

Maar volgende keer kun je beter helemaal uitzoomen en 15 sec laten belichten. Wil je dan alleen Hyaden en Plejaden in het beeld, dan knip je wat af met Photoshop. Op deze manier krijg je veel meer sterren te zien. Ik had laatst deze 2 objecten ook op foto gezet. In eigen beeldmateriaal kun je het vinden.
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
      Ik vind het mooie foto's meegja.

Maar volgende keer kun je beter helemaal uitzoomen en 15 sec laten belichten. Wil je dan alleen Hyaden en Plejaden in het beeld, dan knip je wat af met Photoshop. Op deze manier krijg je veel meer sterren te zien. Ik had laatst deze 2 objecten ook op foto gezet. In eigen beeldmateriaal kun je het vinden.
      Hij was bijna helemaal uitgezoomd, dit is al uitgeknipt ... en 15 sec? Krijg je dan geen strepen door de langere belichting? (Volgmotor kan maar is nog in reparatie, ging stuk toen ik em de 1ste keer wilde gebruiken.)

Menno

Commentaar

15 seconden is helemaal geen probleem! Probeer het maar.

Je kunt ook je foto's in JPEG formaat schieten zodat je een hogere iso waarde kunt gebruiken. Ruis kun je wegwerken met behulp van meerdere foto's te stacken met Registax.
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Als dit bijna volledig uitgezoomd is 15 seconde toch wel erg tricky. Kijk maar naar Freek zijn foto's uit Luxemburg. Die zijn ook 15 seconde belicht en zitten net op het randje, maar beslaan wel een veel groter deel van de sterrenhemel. Proberen kan natuurlijk nooit kwaad.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Bedankt AtodaZ en Steem. Zal eens het eea met langere belichting proberen ... als t helder is

Commentaar

Werken...
            X