Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M'n eerste Sterrenstelsel(s)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M'n eerste Sterrenstelsel(s)

Gisterenavond rond 22:30 bleek het aardig helder te zijn.
    Even 1 lantaarn onklaar gemaakt, maar nog (steeds) te veel storingslicht in het tuintje.

Toch maar even een poging ondernomen, eerst Saturnus voordat íe de bocht omging en in het licht van de buren verdween, deze opname moet ik nog even uitwerken.

Daarna met een gezonde portie achterdocht M81 getracht te vangen.
    3 opnames 15sec/20sec/30sec.
    Deze gestacked met Deepskystacker die liep te mopperen over verkeerde darkframes en daarna een beetje met die hippe histosliders lopen rommelen.
    Hier snap ik overigens nog niet veel van, dus schuif maar een beetje heen en weer....

Het resultaat is voor het eerste sterrenstelsel wat ik ooit vast heb proberen te leggen, voor mij toch wel bemoedigend.

Ik ben nog maar nét aan het testen c.q experimenteren met alle instellingen van zowel de montering/poolzoeker als de DSI en bijbehorende programma's. (to much possibilities )

Tot mijn grote verbazing heb ik er ook nog iets opgekregen wat op M82 moet lijken.
    3 opnames van 15sec/25sec/35sec. gestacked met Registax (weer iets niet helemaal goed met de darkframes) en daarna met Irfanview een beetje bewerkt.

Volgens mij moet ik er nog veel meer uit kunnen halen, maar gezien de omstandigheden en mijn (on) ervaring ben ik er blij mee.

Om 3 uur vannacht heb ik het spulletje maar naar binnen gezet en moest mezelf beheersen niet gelijk met het bewerken te beginnen....

Dit is verslavend..
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

Gefeliciteerd! Leuk om de armen van M81 te kunnen zien zo, en de centrale 'obstructie' van M82. Dit inspireert me!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Gaat toch de goede kant op zo te zien.
      Volhouden en die lantaarns gewoon uit schoppen!!
      stellarvue 80 ED
      skywatcher 100ED
      8" Dobje
      2x Philips spc900NC
      dsi proII

Commentaar

Ik zou al blij zijn met zulk resultaat

Met zulke korte belichtingstijden nog zoveel resultaat!

Misschien ook maar eens proberen.
        8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

heb je gevolgd???
          114mm refl. en 70mm refr.
          200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Hee !

Geen ingewikkelde vragen he..

Niet actief gevolgd, met volgkijker en/of (auto)guiding.
            Gewoon het motortje laten snorren en fingers crossed.......

Thanx voor alle reacties!

Commentaar

Origineel geplaatst door eskimo
              Volhouden en die lantaarns gewoon uit schoppen!!
              Ik vroeg me al af hoe je die lantaarnpaal onklaar maakt. Uit schoppen is inderdaad een optie, of had jij nog en andere manier Wolkewietje?

Ik heb nl. ook zo'n onding voor mijn huis staan....
              Wat een pest die mist, zei de pessimist
              Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Petje af!

Wat voor apparatuur gebruik je Wolkewietje?
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Tal Shiar
                  Ik vroeg me al af hoe je die lantaarnpaal onklaar maakt. Uit schoppen is inderdaad een optie, of had jij nog en andere manier Wolkewietje?

Ik heb nl. ook zo'n onding voor mijn huis staan....
                  Lantaarnpaal onklaar maken, kan inderdaad met een flinke trap maar dan gaat hij na een tijdje weer vanzelf aan.
                  Dit is een soort aanrijdings beveiliging die erin zit.
                  Ik gebruik bij deze ferme lantaarnpaal hierachter liever dopsleutel 11, klepje open en dan voorzichtig met je vingertjes naar het stopje zoeken en uitdraaien.
                  Maar ik wil jullie natuurlijk niet tot strafbare feiten aanzetten.....

Origineel geplaatst door Patrick
                  Petje af!

Wat voor apparatuur gebruik je Wolkewietje?
                  Frankenstein DSI (van 2 stuks 1 gemaakt) en de op dit forum de laatste tijd zeer populaire C8..

Commentaar

Jongens, M81 draait anders - dus even in Photoshop spiegelen?

Die kerels met sterdiagonalen zijn niet te vertrouwen - en ik heb een halve dag getwijfeld of ik de vorige keren visueel effectief de buitenste armen had gezien in mijn 400mm...
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik gebruik bij deze ferme lantaarnpaal hierachter liever dopsleutel 11, klepje open en dan voorzichtig met je vingertjes naar het stopje zoeken en uitdraaien.
                      Maar ik wil jullie natuurlijk niet tot strafbare feiten aanzetten...
                      lichtvervuiling opheffen is uit milieu-oogpunt geen strafbaar feit.
                      En het stopje zal ook weer netjes aangedraaid worden. [/quote]

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                        Jongens, M81 draait anders - dus even in Photoshop spiegelen?
                        Sorry,sorry..

Theoretisch gezien heb je groot gelijk!
                        Alle tips zijn natuurlijk van harte welkom.
                        M82 dus ook maar even een draai gegeven, al zag ik ze anders door de scope.

Ik bedenk me net dat ik dan al mijn andere foto's die ik ooit gepost heb ook kan gaan spiegelen..

Origineel geplaatst door Tal Shiar
                        lichtvervuiling opheffen is uit milieu-oogpunt geen strafbaar feit.
                        En het stopje zal ook weer netjes aangedraaid worden.
                        Hmm eens kijken of de politie hier ook zo over denkt..
                        Er zijn namelijk wel meer lantarenpalen hier dan die ene, die ik graag zou willen uitdraaien.

Het wordt gewoon eens tijd dat ze bij Kootwijk om de 20 meter stopcontacten in de grond zetten.

Commentaar

Het wordt gewoon eens tijd dat ze bij Kootwijk om de 20 meter stopcontacten in de grond zetten.
                          LOL

Commentaar

Werken...
                          X