Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Orion: een probeersel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Orion: een probeersel

Ik ben net even de stad uit gereden om wat foto's te maken van Orion en zijn buurtjes. Ik heb de D50 gebruikt om 8 foto's te maken (daarna trok het alweer dicht!) op 18mm brandpuntsafstand, met een belichtingstijd van 10 seconden voor elke foto op ISO 800. Ik heb de foto's daarna met de hand uitgelijnd in Photoshop, waarna ik Orion ik in een keer 'uitgeknipt' heb voor alle foto's tegelijk. Vervolgens heb ik deze (kleinere!) foto's door registax gehaald om de ruis te verminderen (geen wavelets toegepast), en het resultaat heb ik weer in Photoshop bewerkt (levels, om de ergste lichtvervuiling wat te minderen). Hieronder heb ik de gestackte foto (zonder verdere bewerkingen) en de bewerkte foto bijgevoegd.

Ik ben er niet zo tevreden mee - de foto's zijn net niet mooi scherp. Ik heb dan ook de autofocus gebruikt op Sirius voordat ik de foto's nam. Misschien dat ik handmatig nog wat beter zou kunnen focussen...
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Ik doe gewoon handmatige focus. Eerst even inzoomen, scherpstellen, en dan weer uitzoomen tot het gewenste beeldveld (waarschijnlijk kom je toch op oneindig uit). Als je extra zeker wil zijn kun je de afbeelding op je camerascherm bekijken en inzoomen op een ster om te zien hoe scherp de foto is. Soms lijken de dingen in eerste instantie scherp maar zijn ze dat absoluut niet. De 'eerst-inzoomen' truc werkt dan fenomenaal.

Niet dat het mij beter lukte dan jou, maar eerlijk gezegd vind ik het heel niet zo'n slecht resultaat. Was het de eerste keer?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Steem, bedankt voor je tips. Ik heb echter wel eens eerder met deze lens een dergelijke manier van scherpstellen geprobeerd, en het probleem is dat de focus verandert met de brandpuntsafstand. Dus als ik scherpstel op 200mm en ik zoom weer uit naar 18mm moet ik opnieuw scherpstellen.

Ik ga van het weekend eens kijken hoe scherp ik 'm kan krijgen met handmatige focus en checken op het displaytje!

Dit was inderdaad de eerste keer dat ik een dergelijke foto heb geprobeerd. Ik moet nog veel leren!
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

goed gelukt zelf doe ik manual scherpstellen met de hoekzoeker 2x vergroting dat scheelt
        al enorm
        stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
        6" orion imager newton
        atik 16ic-s b/w
        sc3 b/w cam
        lvi guider

Commentaar

Leuke foto's Brinx! Handmatig focussen is bij astrofoto's inderdaad het beste.

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
            k heb echter wel eens eerder met deze lens een dergelijke manier van scherpstellen geprobeerd, en het probleem is dat de focus verandert met de brandpuntsafstand. Dus als ik scherpstel op 200mm en ik zoom weer uit naar 18mm moet ik opnieuw scherpstellen.

Ik ga van het weekend eens kijken hoe scherp ik 'm kan krijgen met handmatige focus en checken op het displaytje!
            Dat zou niet moeten. Weet je zeker dat je niet per ongeluk je focus hebt veranderd (toch zacht aangeraakt met je hand bijv) toen je weer uitzoomde?

Dit was inderdaad de eerste keer dat ik een dergelijke foto heb geprobeerd. Ik moet nog veel leren!
            Aangenaam! Laten we lekker samen prutsen op de veluwe.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
              k heb echter wel eens eerder met deze lens een dergelijke manier van scherpstellen geprobeerd, en het probleem is dat de focus verandert met de brandpuntsafstand. Dus als ik scherpstel op 200mm en ik zoom weer uit naar 18mm moet ik opnieuw scherpstellen.

Dat zou niet moeten. Weet je zeker dat je niet per ongeluk je focus hebt veranderd toen je weer uitzoomde? Deze methode werkt namelijk ideaal.
              Als ik op 55mm scherpstel en terugga naar 18mm is hij ook niet helemaal meer scherp. Je kan het beste even inzoomen op de foto om te controleren of alles wel echt scherp is.

Commentaar

Zou het niet zo zijn dat je ingezoomd een scherper beeld hebt dan uitgezoomd omdat de openingsverhouding (brandpunt/lensopening) ingezoomd groter is waardoor je ook meer scherptediepte hebt ?

Zou je een hartmanmask kunnen gebruiken voor een fotolens om scherp te stellen, iemand al eens geprobeerd ?

Commentaar

Sterrenkijker, ik denk dat de gereduceerde scherptediepte bij lage openingsverhoudingen geen probleem is: effectief staan de hemellichamen toch allemaal op 'oneindig', hun licht komt in effectief parallelle stralen aan bij je fototoestel. Ze liggen, voor zover het je lens kan schelen, allemaal in hetzelfde vlak.

Een hartmanmasker (wat is nou toch de juiste spelling? Iedereen schrijft het anders!) laat nog maar weinig licht door, en het is al zo moeilijk om iets te zien door het zoekertje... maar misschien dat het zin heeft wanneer je na de opname even inzoomt op het displaytje. Ik kan dat van het weekend ook wel gaan proberen!

A MacBook user!

Commentaar

Niet alle zoomlenzen zijn parfocaal .
                    Dus eerst met tele scherpstellen en dan uitzoomen helpt niet altijd .
                    De zoeker van een (D)SLR is al donker genoeg zonder de hartmann mask (sp?) .
                    Brinx probeer deze eens :
                    Overdag scherpstellen op de wolken en markeren , wel opletten dat je de markering 's nachts nog kan zien hé .
                    Deze truuk word door verschillende mensen met succes gebruikt en werkt heel makkelijk .

Commentaar

Werken...
                    X