Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

NGC2841 op het Achterhoekweekend

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

NGC2841 op het Achterhoekweekend

Dit is niet m'n allereerste astrofoto, maar wel m'n eerste redelijke en daarom de eerste die ik hier publiceer.

Gemaakt op het Achterhoekweekend, zaterdag 29 maart rond middernacht. Belichting 50 x 30 seconden. Nikon D5100 zonder filter, Baader UV/IR-cut filter, Bosma 80mm F7 FPL-53 doublet met Televue TRF-2008 0.8x Reducer/Flattener.

Gestapeld in DSS en snel bewerkt met PS6 door een slaapdronken Twan Bekkers :lol:

Twan, Sören, Petra en Marcel hebben me goed geholpen die avond. Er was veel sluierbewolking, behalve in het zenit en ik had zin in niet voor de hand liggende objecten, dus voor NGC2841 gekozen. 10 frames van NGC 2419 liggen nog te wachten op de astrofotografiedag. Veel van Twan's bewerkingsmethodes ben ik namelijk alweer vergeten

http://nova.astrometry.net/image/541517

Unguided, synthetische flat die niet overal hielp i.v.m. bewegende wimper op sensor :lol:, geen darks/bias, slecht gefocust omdat ik de focusser nog moet afstellen, T-ring met speling, geen mirrorlock, snelle pooluitlijning, etc. Tot de volgende keer!

Nou hij (of is het een zij?) staat er toch op!

De problemen die je omschrijft zie je terug op de foto. Gooi die T-ring weg en koop een fatsoenlijke , goed gereedschap is het halve werk!

Daarna oefenen en oefenen, het heeft enige tijd nodig. De leercurve is steil.

Succes er mee! en laat je tussenresultaten hier gewoon zien.

Ruud
    dutch-backyard-astro.nl --- SW Esprit 120 --TS 90/600 triplet - EQ6-R - Lodestar - Atik one 6.0

Commentaar

Is deze foto gemaakt op de nacht van zaterdag op zondag? want toen was ik erbij toen jullie in de kantine op een laptop de foto aan het editten waren
      Skylux 70/700 refractor | Orion Sirius Plössls: 25mm, 10mm, 6,3mm

Commentaar

@ Ruud: Nieuwe T-ring is al binnen hoor :P De flattener zal als ik m'n frames tot nu toe bekijk z'n werk goed genoeg doen. Uiteindelijk blijven waarschijnlijk toch alleen maar de lenzen over. De rest ga ik zelf fabriceren.

@ Mike: Yep!

Commentaar

Werken...
        X