Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Quasar op 11 miljard lichtjaar op de foto... veel meer mensen hebben deze!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nee, heb zojuist de bevestiging gekregen dat ik van de vakantie op de 1m telescoop van de Hoher List kan werken... Kijk er nu al naar uit

Dit is de kijker:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: hoherlist1m.JPG views: 1 grootte: 35,3 KB id: 1069429
    Last bewerkt door andrevdhoeven; 31-03-14, 19:44.
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Origineel geplaatst door Spaceman Bekijk bericht
      Proficiat! Zeer knap gedaan. Zwart / wit en dan nog eens negatief heeft wel iets speciaals
      Inderdaad zo worden ze ook afgedrukt in NASA's Atlas of Galaxies
      Observatoria Wereldwijd (tot dusver bezocht): 165 sterrenwachten in 33 landen op 5 continenten...

Commentaar

als ik me niet vergis in positie en vergelijken staat hier er bij mij ook op, welliswaar niet zoals bij jullie maar toch
        Voeg bestanden toe
        10 inch Meade lx200R, Robtics ED 80mm f/7, Atik 383L Monochrome

Commentaar

Mooie plaat, Andre !

Ik heb je record nog een klein beetje aangescherpt, en een pijltje naar de quasar J133050.47+465204.2 (z=2.94) aan jouw foto toegevoegd :smile:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: quasar2.jpeg views: 1 grootte: 241,0 KB id: 1069475
          Last bewerkt door Eelco; 01-04-14, 21:08.

Commentaar

Ik heb er zelfs eentje gevonden op 11,45 miljard lichtjaar... Wow, dit is echt ongelofelijk...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: m51_march_2014_lum-inverted-quasars.jpg views: 1 grootte: 944,6 KB id: 1069476

Commentaar

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
              1m telescoop van de Hoher List kan werken

WOW jaloers dus nu nog meer quasars zoeken?

Commentaar

Origineel geplaatst door andrevdhoeven Bekijk bericht
                Wow, dit is echt ongelofelijk...
                Nou ja, die dingen zijn intrinsiek bijzonder helder, en er zijn er al zo'n 200000 bekend, waaronder een paar duizend op dit soort roodverschuivingen.

Commentaar

Ik bedoelde meer het feit dat je eigenlijk zo ver terug in de tijd kijkt Vind ik gewoon een apart idee...
                  Last bewerkt door patrickduis; 05-04-14, 10:31. Reden: onnodige quote

Commentaar

Origineel geplaatst door Eelco Bekijk bericht
                    Nou ja, die dingen zijn intrinsiek bijzonder helder,
                    Echt absurd helder ja als je er goed over nadenkt, hoe ver weg zouden ze nog moeten staan om de aarde te verlichten met de zelfde intensiteit als de zon? geen idee hoe ik dat uitreken maar ik heb een idee dat het nog belachelijk ver is.
                    Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

@andrevdhoeven:
                      Natuurlijk ! Dat blijft altijd bijzonder, ook al ben ik er onderhand misschien iets teveel aan gewend :smile:

Het leuke van jouw opnames is dat een quasar nog echt een quasi-stellar object is: niet te onderscheiden van een sterretje.

Ik ben wel benieuwd of het je lukt een emissielijn of absorptielijn van een van deze quasars bij Hoher List te vinden: een goed spectrum voor dit soort bronnen (rond mag 20) is met een 1m best lastig (zelf gebruik ik een 4m, en dan hebben we voor mag 19.6 toch minstens een uur nodig voor een wat rommelig spectrum, waarbij de lijnen nog wel goed te zien zijn).
                      Last bewerkt door patrickduis; 05-04-14, 10:32. Reden: niet hele berichten quoten

Commentaar

Origineel geplaatst door Eelco Bekijk bericht
                        Ik ben wel benieuwd of het je lukt een emissielijn of absorptielijn van een van deze quasars bij Hoher List te vinden: een goed spectrum voor dit soort bronnen (rond mag 20) is met een 1m best lastig (zelf gebruik ik een 4m, en dan hebben we voor mag 19.6 toch minstens een uur nodig voor een wat rommelig spectrum, waarbij de lijnen nog wel goed te zien zijn).
                        Ik denk ook niet dat ik mijn tijd in de hoher list aan het spectrum ga besteden. Ga liever mooier opnamen maken. Misschien iets voor een latere keer of zo...

Commentaar

Verstandig: ik denk dat er heel wat uurtjes in één spectrum zouden gaan zitten ...
                          Last bewerkt door patrickduis; 05-04-14, 10:32. Reden: onnodige quote

Commentaar

@MvD:
                            Heb het ff snel berekend uit het hoofd wat betreft formules en kwam op 23, 5 miljoen lichtjaar. Ongetwijfeld zit er wel een foutje in, maar als het klopt zijn ze erg bijzonder fel!
                            Last bewerkt door patrickduis; 05-04-14, 10:32. Reden: niet hele berichten quoten

Commentaar

Op 27-05-2012 heb ik een poging gedaan om Quasar Q1634+706 in Draco te fotograferen.
                              Deze heeft een magnitude van 14.4 (volgens de UCAC3 catalogus) en bevindt zich alstublieft zowat 12.9 miljard lichtjaar van ons.
                              Als je beide magn 8 sterren vindt dan zit je er niet ver meer van.
                              Ik heb dit getrokken met een Atik 314L+ op een FSQ106ED.
                              Er werd enkel een Luminantie filter gebruikt. Voor deze opname werden 3 foto's gestacked van elk 30sec, dus met weinig moeite is deze snel te vinden.
                              Ik zie de Quasar al heel duidelijk op één sub van 30sec.
                              De SQM van die nacht was 19.83
                              De 2 streepjes tonen waar hij zit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Quasar Q1634+706 Draco_stretch_marker.JPG views: 2 grootte: 92,7 KB id: 1069483
                              "Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek." A.Einstein

Commentaar

Origineel geplaatst door TakaDavy Bekijk bericht
                                Op 27-05-2012 heb ik een poging gedaan om Quasar Q1634+706 in Draco te fotograferen.
                                Deze heeft een magnitude van 14.4 (volgens de UCAC3 catalogus) en bevindt zich alstublieft zowat 12.9 miljard lichtjaar van ons.
                                Hij is inderdaad ongeveer mag. 14.4, maar staat toch een heel stuk dichterbij. Deze zit op zo'n 8,6 miljard lichtjaar... Hij heeft een redshift van 1,334...

Link

Commentaar

Werken...
                                X