Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 + M81/M82/NGC3077

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 + M81/M82/NGC3077

Okee, tweede poging tot astrofotografie.

Afgelopen dagen weer wat fotootjes van M42 en enkele andere objecten gemaakt. Dit keer maar eens geprobeerd het een en ander te stacken en te bewerken. Het blijkt dat m'n laptop nauwelijks die gigantische RAW bestanden van de 350D aan kan. Continu geratel van de harde schijf terwijl er verder weinig lijkt te gebeuren. Veel programma's (MaxDslr, IRIS en nog een paar andere) uitgeprobeerd. Alleen IRIS werkt op een acceptabele snelheid. MaxDslr en de anderen zijn irritant traag in het openen van de Canon CR2 bestanden.

Gisteren de hele avond wat met IRIS lopen klooien. Mijn god wat een draak van een interface zeg. Erg veel mogelijkheden, en het werkt op zich prima maar die interface.. maar ja, moet er maar mee leren leven.

Ondanks dat de tracking van de montering niet goed was, net als de collimatie en focusering, verkreeg ik toch best leuke resultaten uit een stack van 3 x 1 minuut + 2 darkframes en een offset frame. Écht verbazingwekkend hoeveel ruis je op die manier elimineert. Helaas is het me nog niet gelukt om een juiste kleurbalans te krijgen uit de RAW files, dus daarom hier een simpele JPG stack gemaakt met Photoshop (dus geen Iris of RAWs gebruikt). Vreselijk veel ruis maar toch best veel details zichtbaar.

Op het tweede plaatje zijn M81, M82 en rechtsonderin het kleine sterrenstelseltje NGC 3077 zichtbaar. Ook hier slechts twee JPG foto's van 30 seconden in Photoshop over elkaar gelegd. Dit resultaat stemt me trouwens wel hoopvol aangezien ik ongeveer 10 shots heb gemaakt. Alleen door het eerder genoemde probleem van de kleurbalans ben ik hier nog niet aan begonnen.

Gebruikte materialen:

150mm reflector, EQ-6, Canon 350D en Baader MPCC
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Is dit serieus waar je tweede poging?? Ongelofelijk, vooral M82 komt erg mooi naar voren. Leuk dat NGC 3077 er ook op staat. Met een beetje groothoekoculair staan ze visueel ook in één beeldveld.
    Ga zo door!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Voor de tweede keer zijn dit werkelijk fantastische platen! Keep up the good work

Commentaar

Ik wil beginnen met even op te merken dat ik het werkelijk een super resultaat vind voor een 2e poging !!!!

Ik maak zelf gebruik van ImagesPlus voor conversie, calibratie en stacken van Canon RAW's, kost een paar centen (zullen we maar zeggen...), maar dan heb je ook wat.......

Ik heb ooit zelf 1x met IRIS gewerkt en het daarna meteen van m'n harddisk gedonderd. Het schijnt een heel goed beeldbewerkingsprogramma te zijn, maar ik vind de interface werkelijk volkomen bagger en niet van deze tijd. (maar daar was je zelf ook al achter gekomen )

Ik vind overigens dat je de focusering wel goed voor elkaar hebt.
        Ik neem aan dat je met offset frames een bias frame bedoeld ? (frame met lenskap op de kortst mogelijke belichtingstijd). Deze hoef je in principe niet te gebruiken omdat je offset ook in de darks zit. Je zult sowieso geen verschil zien of je nou wel of geen offset frames gebruikt.

Voor wat betreft ruis; als ik me niet vergis halveert de ruis bij elke 4 foto's die je stacked. Dus hoe meer frames hoe beter. Het probleem met de kleurbalans heb ik overigens nog niet eerder gehoord, ImagesPlus converteert de RAWs met een correcte kleurbalans (lineaire conversie! = geen extrapolatie van 12 naar 16 bit) De meegeleverde standaard Canon software kan overigens ook lineair converteren maar dat zit ergens in de advanced options verborgen......weet zo even niet waar.

Gr.

Raimond.

p.s. wanneer je een masking techniek gebruikt bij M42, vergeet dan niet om de kleurstelling van het masker van de trapezium regio aan te passen aan de kleuren van de lang belichte foto, zo voorkom je een overgang van grijs naar rood.
        i love astronomie

Commentaar

Sooow! En dat voor de 2e keer!

Werkelijk prachtig! Ik vind de kleuren in m42 heel natuurlijk overkomen en m81 & m82 is ook erg mooi gedaan! Hulde.

Commentaar

Je hebt meer data in je foto's zitten dan je misschien denkt. Heb dit nog uit de stack van M81 en M82 kunnen halen.

Ben benieuwd naar de 10 RAW's want daarmee is nog veel meer mogelijk !!

/Raimond.
            i love astronomie

Commentaar

Hoi,

Dit zijn echt super foto's . Zeker als je bedenkt dat dit pas je tweede keer is.

We hebben een talent erbij !!

gr Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Bedankt
                Origineel geplaatst door ralon73
                Ik maak zelf gebruik van ImagesPlus voor conversie, calibratie en stacken van Canon RAW's, kost een paar centen (zullen we maar zeggen...), maar dan heb je ook wat.......
                Ik zal de demo ook eens proberen.

Ik heb ooit zelf 1x met IRIS gewerkt en het daarna meteen van m'n harddisk gedonderd. Het schijnt een heel goed beeldbewerkingsprogramma te zijn, maar ik vind de interface werkelijk volkomen bagger en niet van deze tijd. (maar daar was je zelf ook al achter gekomen )
                Ja écht bizar slechte interface. Helaas moet ik er vooralsnog van gebruik maken wegens de genoemde performance problemen.

Ik vind overigens dat je de focusering wel goed voor elkaar hebt.
                Ik neem aan dat je met offset frames een bias frame bedoeld ? (frame met lenskap op de kortst mogelijke belichtingstijd). Deze hoef je in principe niet te gebruiken omdat je offset ook in de darks zit. Je zult sowieso geen verschil zien of je nou wel of geen offset frames gebruikt.
                Ja, daar bedoelde ik bias frame mee. Klinkt logisch, doe ik volgende keer dus niet meer. Scheelt weer processing tijd

Het probleem met de kleurbalans heb ik overigens nog niet eerder gehoord, ImagesPlus converteert de RAWs met een correcte kleurbalans (lineaire conversie! = geen extrapolatie van 12 naar 16 bit) De meegeleverde standaard Canon software kan overigens ook lineair converteren maar dat zit ergens in de advanced options verborgen......weet zo even niet waar.
                Ik had het probleem inmiddels gevonden. Het blijkt dat je handmatig de wit-balans nog moet instellen met IRIS, al ben ik er nog niet helemaal uit hoe wat precies de correcte waardes zijn.

p.s. wanneer je een masking techniek gebruikt bij M42, vergeet dan niet om de kleurstelling van het masker van de trapezium regio aan te passen aan de kleuren van de lang belichte foto, zo voorkom je een overgang van grijs naar rood.
                Het centrum van het trapezium was inderdaad een overlay van een 10 seconden belichtte frame. Ik vond het er zo wel mooi uit zien
                Je hebt meer data in je foto's zitten dan je misschien denkt. Heb dit nog uit de stack van M81 en M82 kunnen halen.

Ben benieuwd naar de 10 RAW's want daarmee is nog veel meer mogelijk !!
                Wegens de ijzige kou waardoor mijn montering gisteravond vastliep heb ik de tijd maar eens goed benut met het bewerken van de opnames van M81/M82. Ik heb wel redelijk bemoedigende resultaten behaald moet ik zeggen door 5 opnames te stacken. Ik zal vanavond het resultaat posten.
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Dat ziet er werelds uit voor 'n Prototype !

Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                  ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
                  Auteur:Ik

Commentaar

Talented!!!

Commentaar

M42 heeft wel last van een opvallende ruis, maar verder dan dat petje af hoor. Die ruis is ook niet zo enorm aanwezig, maar dat is eigenlijk het enige wat ik zo op kan merken.
                      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                      X