Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste foto Orion nevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste foto Orion nevel

Hoi mensen,

Ik heb daarnet mijn eerste foto gemaakt van de orion nevel
    met een ETX 70-AT en de Canon powershot a75.

De belichtingstijd was rond de 6 a 8 seconde met de standaard
    ISO-waarde van een camera. Ik heb de Canon Powershot a75
    op een statief voor het oculair geschoven, wat vrij moeilijk is...

Ik vind het knap dat je dat voor elkaar hebt gekregen hoor

Maar ik mis alleen wat sterren e.d.
    Wat is daarmee gebeurd Dennis?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

misschien slecht gefocussed, niet focusbaar met een 70mm
      Ik zeg wel misschien
      Bresser Hunter 10-30x50
      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Netjes gedaan Dennis! Kan je vertellen wat voor instellingen je hebt gebruikt (ISO, belichtingstijd)?

Commentaar

Die sterren, wat daar mee gebeurd is weet ik niet precies.
          Maar bij toeval zat deze nevel onderin beeld, zo misschien dat het daar
          aan ligt.

Commentaar

Freek, De ISO waarde kan je bij mijn digitale camera niet veranderen,
            Dus het zal wel de standaard waarde van zo'n camera zijn.
            De belichtingstijd die ik gebruikte was ongeveer 6 tot 8 seconde.

Commentaar

Knap werk hoor! |thumbsup|

Groetjes,

Bandit (die het binnenkort eens met de Lidlscope gaat proberen)
              Achromatologisch

Commentaar

Hier heb ik de helderheid en contrast aangepast met paint shop pro.

Commentaar

Hoi Dennis,

Leuk dat je foto's plaatst, maar misschien is het handiger als je er wat meer informatie bij geeft en vraagt om advies. Het is leuk proberen natuurlijk, maar, als ik echt eerlijk mag zijn, mankeert er natuurlijk nog genoeg aan de foto. Het zou dus goed zijn als je direct wat meer informatie geeft zodat andere daar op in kunnen spelen om je te helpen.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Wat ervoor zorgt dat je foto wazig is is de automatische scherpstelling van je camera. Deze kan niet (goed) focussen op lichtzwakke sterren. Je zal dus (zekerrr voor nevels) aan een andere camera moeten

Maarrrr dit is een heel mooie foto hoor! Je kan de vorm van m42 mooi herkennen! Zeker leuk, en blijf vooral doorgaan

Commentaar

Sorry... Maar ben ik nou de enige die er de Orionnevel niet in herkent..?
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Dennis , ik neem aan dat je deze uit een grotere foto hebt uitgesneden .
                        Kan je die misschien laten zien ?

Commentaar

Ik denk persoonlijk det het niet de orion nevel is , moesten toch wel zeker sterren in beeld zijn !
                          Volgens mij een reflectie van het oculair of zo ... (Aangezien de kleuren daar op lijken)
                          Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Volgens mij kan het de orionnevel niet eens zijn, omdat het trapezium ontbreekt. Die vier sterren zijn elk veel helderder dan de nevel zelf.
                            Vandaar dat je bij kort belichte opnamen het trapezium ook zo goed ziet.

Ik denk dat er iets mis was met de scherpstelling. Bij de Powershot A75 is de scherpstelling op handmatig te zetten, de ISO op 400 te zetten en tot 15 seconden belichten. Gebruik bij het afdrukken de zelftimer. Zoom bij het scherpstellen maximaal, ook digitaal, in. Gebruik evt. een hartmanmasker. Zoom daarna uit om niet met volgfouten te zitten. Een ETX heeft nu eenmaal geen Losmandy montering met autoguiding.

Heb je de Powershot goed aan het oculair zitten? Ik zelf gebruik de A70 (zelfde model als de A75, alleen met een iets kleiner LCD schermpje) + het Canon hulpstukje om tele en groothoek lensjes te koppelen op deze camera.
                            Binnenin dit hulpstukje heb ik een T-ring gelijmd die past op het schroefdraad van mijn oculair. (Mijn 40 mm oculair heeft schroefdraad bij de rubberen eye-cup). Met zaagwerk aan plastic buisjes e.d. kunnen volgens mij ook andere oculairen gekoppeld worden.

Je krijgt dan zo'n soort foto: (Door een Tal 200k)
                            15 seconden op 400 iso, zoom ca 2x ter voorkoming van randen (=vignettering).

Succes bij je volgende pogingen, je hoeft dus niet gelijk een dure camera aan te schaffen.

Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Skywatcher, Ik heb hier de originele foto van de nevel waar je om vroeg, waar ik het plaatje hierboven heb uitgehaald. Ik had geluk, de nevel zal nog maar net onderin het beeld toen ik de foto maakte ( voor de eerste keer ).

Commentaar

Werken...
                              X