Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 - M45 - NGC 869 / NGC 884 - NGC 457

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 - M45 - NGC 869 / NGC 884 - NGC 457

Eindelijk na 8(!!) weken wachten een heldere avond gehad. Ik heb sinds een tijdje een 150mm newton speciaal voor astrofotografie en afgelopen avond heb ik hem nu eindelijk eens kunnen gebruiken. Het zijn mijn eerste astrofoto's ooit en ik ben best blij met het resultaat

Gebruikt materiaal:

Telescoop: Orion Optics 150mm f/5
    Montering: EQ-6
    Camera: Canon 350D + Baader MPCC coma corrector

Het zijn allemaal losse foto's, ik heb niks gestapeld. Ik heb ook geen darkframes gebruikt.. die ben ik vergeten te maken
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Als dit single frames zijn dan is er helemaal niks mis mee .
    En na 8 weken wil een mens wel eens darks vergeten .
    Kan je misschien ook zeggen welke belichtingstijden zijn gebruikt ?

Commentaar

NGC 457 - 27 sec.
      NGC 869 / NGC 884 - 24 sec.
      M42 - 27 sec.
      M45 - 36 sec.

Allemaal op ISO1600.

Hieronder nog een uitsnede van een 43 seconden belichte foto van het dubbelcluster.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Nette foto's hoor, mischien moet ik ook maar eens aan de canon.
        Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Dat zijn een stel puike foto's Prototype! Congratz!

Ik zat net hetzelfde te denken als M15. . .
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Mooooi! Ik vind die clusters echt prachtig, vooral de dubbel!

Commentaar

Heeee, dat zijn mooie foto's hoor !

Goede collimatie, goede focus en prima gevolgt !

Als je gaat stappelen dan ga je er heel wat uittrekken.

Ook kun je in photoshop nog heel wat doen.

Ik heb in een PB nog even twee foto naar je gestuurd.
              Ik heb ze even snel bewerkt. Let wel op : Ze zijn bewerkt in JPG en dat kan eigenlijk niet omdat je dan veel informatie verliest.

Keep up the good work

Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Dat ziet er goed uit prototype, ik ben mij ook aan het oriŽnteren op een dergelijke setup die jij gebruikt, ik ben dus aangenaam verrast door de kwaliteit die hiermee is te bereiken.

Darkframes kan je volgens mij ook nog best achteraf maken, als je maar zorgt dat de camera is ingesteld op de zelfde ISO-waarde en sluitertijd en ongeveer even koud is als toen je de foto's maakte krijg je nog best bruikbare darkframes. Ik heb het zo ook wel eens gedaan en dat werkte prima. Maar als ik je foto's zo zie hebben ze niet echt darkframe-substraction nodig.

Commentaar

Mooie resultaten, zeker voor enkele foto's !!

De tracking was goed en je hebt de focus perfect getroffen, wat zeker niet eenvoudig is bij f4 !

Je bent zeer zeker op de goede weg !

Wanneer je belichtingstijden relatief kort zijn maakt het niet zo heel veel uit of je wel of geen darkframes neemt. Wanneer ik zelf foto's neem, maak ik bij belichtingstijden tot 1 a 1:30 minuut helemaal geen darkframes. Dat loont niet echt de moeite.

Mocht je trouwens de foto's in JPG genomen hebben dan hebben darkframes sowieso geen zin vanwege de compressie, darkframes hebben alleen maar zin bij RAWs.

Groeten,

Raimond.

p.s. Wanneer je je foto van de Pleiades net wat meer "stretched" in Photoshop komen de eerste nevelgebieden rondom de sterren tevoorschijn !
                  i love astronomie

Commentaar

Klasse!
                    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
                    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
                    Auteur:Ik

Commentaar

Bedankt allemaal

Ik heb de foto's wel in RAW geschoten maar ik was al blij dat ik uberhaupt wat had weten vast te leggen dus heb ik meteen de JPG's geopend en de RAW's ongemoeid gelaten (de 350D slaat namelijk tegelijk met de RAW's een JPG kopie op).

Het enige wat ik wat minder vind zijn die dubbele diffractie spikes. Dit komt doordat de buis van de focuser in het lichtpad van de telescoop komt. Wellicht dat ik nog een paar millimeter van de onderkant van de focus buis af ga zagen.

Ik wil eventueel nog wel de RAW's posten als iemand er nog wat mee wil proberen.

Ik heb trouwens ook nog geprobeerd M33 (Triangulum sterrenstelsel) vast te leggen. Het viel met wel op dat deze zelfs na meer dan een minuut belichten nog enorm zwak was terwijl ik hem visueel toch nog redelijk kon zien (niet meer dan een extreem zwakke vlek, maar toch bijna net zoveel zichtbaar als een minuut belichten).

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                        p.s. Wanneer je je foto van de Pleiades net wat meer "stretched" in Photoshop komen de eerste nevelgebieden rondom de sterren tevoorschijn !
                        Ook zonder stretchen zie ik hier op mijn PC al een vage hint van de nevels, zal wel beeldscherm instellingen zijn (vind altijd nog dat hier eens een duidelijke standaard voor moet komen).

@ Prototype

Gave foto's zeg. Leuk te zien dat dit te bereiken is, want ook ik zit te loeren naar een soortgelijke opstelling (maar dan met een grotere opening).
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Mooie foto's!!

Ik zie ook al hier op mijn monitor hints van nevels rond de sterren. In Photoshop kan je het blauwkanaal blauw iets opkrikken. Beter is om je foto's te maken in RAW mode want in jpg compressie verlies je heel veel kleur informatie. Post anders ff een Raw jpg van de pleiades.
                          Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Werken...
                          X