Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

herbewerking van foto NGC 869 & 884

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

herbewerking van foto NGC 869 & 884

Hallo iedereen,

met dit weer maar weer eens geprobeerd om foto's her te bewerken.
    Zie hiet en foto van het dubbelcluster van vorige week.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Arend,

Ik heb even de vrijheid genomen om je foto even in Photoshop de bekijken.

Wat mij namelijk opviel was dat er een rode gloed over het onderste gedeelte van de foto liep, die naar boven toe wat afnam. Ik neem aan dat de oorzaak hiervan lichtvervuiling is ?

Ik heb middels een kunstmatig gegenereerde flat Photoshop deze gloed eruit laten rekenen; bij deze het resultaat (hoop dat je het niet erg vind...)

Hoop dat het voorspelde koufront van volgende week weer een of meerdere heldere nachten brengt.......

Groeten,

Raimond.

p.s. Maak je eigenlijk gebruik van "echte" flats bij het processen van je opnames ?
    i love astronomie

Commentaar

Hoi raymond,

Ziet er goed uit. Ik gebruik nog geen flats. Wel veel me geexperimenteerd maar blijkt in de praktijk erg tegen te vallen

Ik heb voor deze foto een nieuw filter gebruikt. Voorheen gebruikte in een lumicon deepsky filter en nu een IDAS filter. wat me opvalt is dat het IDAS filter de kleuren beter in balans laat maar er wel meer lichtvervuiling wordt doorgelaten.

gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arend,

Heb zelf ook nog geen manier gevonden om goede flats te maken, probleem met flats is wanneer ze niet goed zijn deze het eindresultaat echt schrikbarend slechter maken dan wanneer je helemaal geen flats zou gebruiken. (Heb het 1 keer geprobeerd, maar ben er toen ook meteen maar weer mee gestopt )

Ik maak zelf altijd gebruik van de Baader UHC-S, deze werkt op zich goed, het nadeel aan deze filter is wel dat je kleuren verschuiven naar de blauwe kant.

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
          Arend,

Heb zelf ook nog geen manier gevonden om goede flats te maken, probleem met flats is wanneer ze niet goed zijn deze het eindresultaat echt schrikbarend slechter maken dan wanneer je helemaal geen flats zou gebruiken. (Heb het 1 keer geprobeerd, maar ben er toen ook meteen maar weer mee gestopt )

Ik maak zelf altijd gebruik van de Baader UHC-S, deze werkt op zich goed, het nadeel aan deze filter is wel dat je kleuren verschuiven naar de blauwe kant.

/Raimond.
          Ja dat herken ik. Ik heb ze allemaal gebrobeerd. T-shirt flats, indirect flats, wolken flats etc. Het schijnt dat je aan bepaalde waarden moet voldoen die betrekking hebben op je ccd verzadeging ?

gr arend

Commentaar

Ziet er goed uit Arend! Mooie sterkleuren!

Commentaar

Soow zeg, wat een ontzettend mooie opname weer Arend!

Commentaar

Mooi foto! Maar eerlijk gezegd verkies ik de opname 'met gloed' boven de foto zonder zulks.
                XT10

Commentaar

Maar eerlijk gezegd verkies ik de opname 'met gloed' boven de foto zonder zulks
                  Foto's bewerken is gewoon heel persoonlijk. Wat de een misschien als een werkelijk mooi bewerkte foto ziet, vindt de ander gewoon niet mooi.

Geef 10 mensen dezelfde foto en vraag om deze te bewerken en je krijgt gegarandeerd 10 verschillende eind-versies.........

/Raimond.
                  i love astronomie

Commentaar

Werken...
                  X