Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M27 - mijn eerste planetaire nevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M27 - mijn eerste planetaire nevel

Hoi,

Afgelopen donderavond onder aanvankelijk redelijke condities qua transparantie maar slecht qua seeing heb ik geprobeerd om M27 vast te leggen.
    Ik heb foto's genomen vanaf 1900 tot 2100 uur, toen werd het heel vochtig en trok er veel bewolking binnen en was het tijd om te stoppen.

Setup is Robtics 102 F7 APO op EQ5, filter was Astronomik UV-IR cut en camera de iNova PLB-Mx (eigenlijk voor planeten...maar heeft een deep sky functie)
    Omdat het mijn eerste keer was voor het vastleggen van een emissienevel, wilde ik eerst maar eens kijken of ik uberhaupt genoeg licht vang voor een redelijke opname met een UV/IR cut filter voordat ik het probeer met een Baader UHC-S en/of RGB filter.
    Ook moet ik voor langer unguided belichten eerst een betere poolafstelling instellen.

Details:
    unguided
    resolutie ongeveer 1"/pixel
    uv/ir cut 803 x 3 seconden
    darks 283 x 3 seconden
    gestapeld met Deep Sky Stacker

Flink lopen worstelen met DSS want het is niet in staat om de hele stack zonder drizzle te registreren en stapelen op een intel iCore7 met 6GB geheugen.... uiteindelijk in 3 moten gedaan en die zelf uitgelijnd in photoshop want die kon DSS ook niet stapelen.

In ieder geval ronde sterren en ik heb bij het stretchen van de uiteindelijke FITS gefocused op de nevel, vandaar de clipping op de sterren. Ik ben voor een eerste keer M27 zeker niet ontevreden

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M27-L-allF-x1,5stretch-origSize-web.jpg views: 2 grootte: 208,2 KB id: 1099678
    Last bewerkt door MoreLinux; 25-11-12, 20:47. Reden: topictitel verduidelijkt
    Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

M27 is een planetaire nevel. Detail...
    Mooi gelukt en een interessante setup. Waarom maar 3 sec? Is dat vanwege de volgkwaliteit of vanwege de camera?
    Planetaire nevels zijn heel geschikte objecten als je niet zo lang kunt belichten.
    "Hello Spaceboy"

Commentaar

Dit is toch geweldig als je dit de eerste keer op je scherm ziet komen ? ;-)
      Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Commentaar

deze nevel was ook mijn eerste astrofoto, mooi object! maar ook ik heb de vraag waarom een belichtingstijd van 3 sec?
        De eerste 5 dagen na het weekend zijn het beroerdst, daarna gaat het wel weer....

Commentaar

Erg goed gelukt voor een eerste nevel!
          Skywatcher Explorer 200mm f/5; Canon 1100D gemodificeerd; Baader MPCC; HEQ5 Pro
          Guiding: Skywatcher 9 x 50 zoeker, alccd5 (QHY5) autoguider

Commentaar

Dank voor jullie reacties

3sec opnames:
            Ik wist dat ik weinig tijd had en dat er snel wolken zouden komen, toch wilde ik M27 proberen. Aangezien ik geen tijd had om de poolafstelling beter in te stellen en deze al klaar stond in de tuin heb ik voor 3 seconde belichtingen gekozen omdat ik wist van een paar dagen ervoor dat ik bij 5 seconden al wat minder ronde sterretjes kreeg... Dus het leek mij leuk om gewoon veel 3s opnames te maken, om te kijken hoeveel detail naar voren kon komen op die manier. Ik was toch aangenaam verrast. De camera moet tot belichtingen van 1 minuut gebruikt kunnen worden, dus de reden was weinig tijd en een poolafstelling die dus langer belichten niet echt toestaat.

Wel kreeg ik strepen na stacken vanwege drift tussen begin en eind. Ik ben er nog niet precies achter waarom, maar het heeft ongetwijfeld met de stack-manier en de darks te maken... Hierdoor komen de lichtzwakkere details van de nevel niet naar voren. Mooie uitdaging voor de volgende keer. Deep Sky Stacker is een leuk programma, maar heeft ook veel gebreken helaas moet ik zeggen. Maar ja, het is wel gratis dus ik moet niet zeuren :roll:

Ik wil eerst meer tijd investeren in een betere methodiek voor pooluitlijning. Ik las dat AlignMaster misschien dan de betere manier is.

En het is inderdaad geweldig als je dit op je computerscherm naar voren ziet komen!

De volgende keer wil ik proberen wat het resultaat wordt bij een beter poolafstelling, langer belichten en een Baader UHC-S L-booster filter en voor kleur RGB gestacked op het UHC-S filter. Dat zal meteen een heel stuk lastiger worden vermoed ik ;-)
            Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Commentaar

Er staat al veel op voor zo'n korte belichtingstijd.
              Heeft je EQ5 geen poolzoeker? Je kan http://myastroimages.com/Polar_Finde...by_Jason_Dale/ PolarFi der gebruiken om het je montering RA as af te stellen tijdens het uitlijnen.
              Daarna kan je finetunen met alignmaster.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dank je Patrickduis, ik heb een poolzoeker. Die zat namelijk al gemonteerd in mijn skywatcher EQ5 PRO synscan GOTO toen ik hem binnenkreeg via Robtics. En ik heb een pooluitlijning met de poolzoeker gedaan met hulp van EQMOD. Dus ik heb de montering ook al bestuurd via mijn laptop. Deze manier heb ik gevolgd om de pooluitlijning te doen: EQASCOM: Polar Scope Alignment Tool

Toch kan ik nog niet langer belichten dan een aantal seconden bij een resolutie van 1"/pixel, dus het moet beter kunnen. Ik zal zeker AlignMaster gaan proberen. Ik vraag me echter af of mijn poolzoeker zelf wel correct is gecalibreerd.
                Ik heb de poolzoeker-reticule calibratie nagekeken door de RA as 180 graden te draaien terwijl ik naar een object op 100 m keek door mijn poolzoeker. Ik zag dat ik niks hoefde aan te passen. Het beeld versprong niet. Dus ik ging er van uit dat de poolzoeker in de fabriek al correct is gecalibreerd. Dit moet ik misschien maar eens beter gaan nakijken?

Iemand enig idee hoe lang ik met een brandpunt van 714mm unguided zou moeten kunnen belichten op een EQ5? Dat moeten toch meerdere minuten kunnen zijn lijkt me... Ik heb volgens mij nog wat huiswerk te doen ;-)

Commentaar

2 min moet zeker te halen zijn. Lijn uit met je methode en controleer dit met alignmaster. Controleer daarna, als de montering goed staat met alignmaster, de afstelling van de poolzoeker op polaris en stel deze bij.
                  200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ja, 2-3min denk ik. Je lijkt een fout te hebben gemaakt met de poolafstelling als je maar 3 sec haalt. Het beste is om eenmalig een echte goede poolafstelling te doen (met drift alignment) en dan door de poolzoeker te kijken hoe je moet richten t.o.v de poolster.
                    "Hello Spaceboy"

Commentaar

Bedankt Patrickduis en TomB,

Ik begrijp jullie tips. Ik zal alignMaster gebruiken om een goede afstelling te krijgen en vervolgens controleren hoe de poolster dan staat in de poolzoeker. Vervolgens zal ik inderdaad mijn poolzoeker moeten calibreren zodat ik die de volgende keer ook beter kan gebruiken.

Thanks ;-)

Commentaar

Prachtig resultaat, helemaal als het je eerste planetaire nevel is!

Casper
                        Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Bedankt Baxstar

Ik ben even confuus, ik had in de topic gerefereerd aan mijn eerste EMISSIE nevel. Nu heeft blijkbaar dit iemand kunnen veranderen in planetaire nevel aangezien het ook een planetaire nevel is. Dit vind ik helemaal niet erg, maar de reden ontgaat mij een klein beetje.

Een planetaire nevel is namelijk een emissienevel terwijl een emissienevel niet perse een planetaire nevel hoeft te zijn, het licht er maar aan wie de verhitter van het gas is wat in de ruimte zweeft, waardoor er emissielijnen worden gevormd... Ten minste als mijn sterrenkundige kennis nog een beetje in orde is

Maar goed, no problem!

Ondertussen probeer ik nog wat meer uit mijn data te halen, dat kan ik hopelijk vanavond posten.

Commentaar

Je hebt helemaal gelijk. Een planetaire nevel is ook een emissienevel. Volgens mij is het een gewoonte (hier op het forum of ook daarbuiten?) om een planetaire nevel ook zo te noemen ipv. van de meer algemene term emissienevel.
                            "Hello Spaceboy"

Commentaar

wauw, prachtige foto!

Commentaar

Werken...
                              X