Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

widefield Heart nevel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

widefield Heart nevel

Eindelijk weer eens gefotografeerd. Ik heb 30x10min van de Heart nevel opgenomen maar ik moet nog bekijken of ze allemaal goed zijn belicht,er waren ovetrekkende wolken. Het volgen is in ieder geval goed gelukt. Verder ben ik veel te ongeduldig om eerste een nette stack + nabewerking te maken. Daarom nu alvast een tussenresultaat van 6 opnames. Morgen volgt een beter resultaat.
    gemodificieerde EOS20D achter een Takumer 135mm f/3.5 telelens. ISO 800 10min belicht. Gevolgd met een andere telelens en PHD. Ik gebruik een 12nm H-alpha filter.
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door TomB; 23-11-12, 00:48.
    "Hello Spaceboy"

Eenvoudig maar mooi plaatje. Staat ook op mijn verlanglijstje. We wachten op het vervolg.

Mvg Peter

Commentaar

Ik heb ongeveer 21 geslaagde opnames. Ik wil meer ervaring opdoen met Bad Pixel Maps (in Nebulosity) ipv dark frames. Dat heeft al een paar keer goed gewerkt maar bij deze is het veel moeilijker. De wat zwakkere hot pixels blijken onvoldoende te worden verwijderd en deze leiden na stacking tot schuine grijze strepen over het hele veld.
      IK heb blijkbaar nogal wat van die "warm pixels". Niet zo vreemd: EOS20D met 10min belichtingstijd bij 8 graden celsius. Een uitdaging om die weg te krijgen en ik wil uitzoeken of ik dat het beste via Bad Pixel Map of Dark frames kan doen.
      "Hello Spaceboy"

Commentaar

Met het CREATE PIXELMAP het schuifje wat meer naar rechts schuiven, dan worden er meer bad pixels gegenereerd.
        Daarna saven en voor iedere sub gebruiken.
        Dan gaat het beter.

Commentaar

Je bedoelt naar links. Bedankt voor de tip. Met zoveel warm pixels (ca 1-2% van alle pixels in mijn dark frame) denk ik dat de stand van die schuif vrij nauw komt. Ik zal daarmee moeten experimenteren.
          "Hello Spaceboy"

Commentaar

Het kijkt niet zo nauw, selecteer er maar flink wat.
            Kijk maar naar het resultaat, dat blijft er goed uit zien.

Commentaar

Hier een voorbeeld waar ik net mee bezig ben.
              links met hot pixels, rechts na bad-pixel removement door nebulisity.
              Als je teveel bad pixels in je bad-pixel map meeneemt, dan doen de teveel aan badpixels in de map bijna niks.
              Voeg bestanden toe

Commentaar

Ik heb het schuifje van de bad bixel map naar links geschoven tot er 200.000 hot/warm pixels waren geselecteerd en daarna de hele bewerking opnieuw gedaan. In totaal 21x10min belichting. Beter, maar er zijn nog steeds schuine strepen te zien van de verschuivende warm pixels.
                En ik moest de amp glow rechtsonder er af croppen want die krijg de bad pixel map niet weg.
                Voeg bestanden toe
                "Hello Spaceboy"

Commentaar

Met sigma reject kan je de hot- bad pixels al goed elimineren. In photoshop de optie dust & scratches met straal = 1 gebruiken en weg zijn ze.

Mooie, evenwichtige opname - zwart wit geeft rust en harmonie in de opname.
                  "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                  Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Het gaat hier om heel veel "warm pixels". Dat geeft een soort waas over de opname, als gevolg van de verschuiving tussen de subframes. Ik heb Bad pixel map en sigma stacking gebruikt. Het resultaat is toch heel acceptabel, maar ik denk dat het beter kan. Ik ga het nog een keer processen met de schuif voor de bad pixel maps nog verder naar links en ook met Darks ipv bad pixel maps. Als het niet beter wordt moet ik misschien concluderen dat 10min te lang is voor mijn camera bij deze temperatuur.
                    "Hello Spaceboy"

Commentaar

Origineel geplaatst door dieseltijger Bekijk bericht
                      In photoshop de optie dust & scratches met straal = 1 gebruiken en weg zijn ze.....
                      Ja, maar als je goed kijkt (hier en daar goed inzoomen) dan zie je met die methode toch ook pixels verdwijnen in de goed belichtte delen die geen hot pixels zijn. Dat vind ik zonde. Daarom is badpixelmapping zo goed, die kijkt alleen maar naar de geregistreerde badpixels en laat de rest met rust, een soort badpixel masker dus

Commentaar

Ik ben van mening (ik spreek uit ervaring) dat zowel bad pixel maps als darks hier niet de echte opossing zijn.

Een badpixel map kan inderdaad de hotpixels weghalen zonder ruis te introduceren. Dat is heel bruikbaar wanneer je een goedbelichte opname hebt. Maw een sub waarin de skyglow de readnoise heeft overwonnen. In dat geval zal een ongereguleerde camera altijd ruis introducren, ookal haalt hij evengoed hotpixels weg.

Echter in dit geval zit het laagste skyglow signaal in de readnoise vermengd. Je kunt dat onmogelijk met badpixelmaps of darks elimineren. EEn badpixelmap zal simpelweg een gedeelte van de readnoise laten staan, en een dark frame zal eveneens onvolledig corrigeren.

De oplossing voor h-alpha fotografie met een smalbandig filter is dan ook lastig. Je zal namelijk de oplossing moeten zoeken in het verzadigen van de readnoise met skyglow of de overgebleven readnoise na darkframe correctie zodanig uit moeten middelen dat het geen strepen meer geeft. Sigma stacking is vaak behulpzaam maar onderschat niet dat gewoon middelen van opname een ruisvrijer resultaat geeft. Middel maar eens gewoon 48 opnames. Dat ziet er echt niet verkeerd uit. Denk hierbij aan planeten fotografie, ook een kwestie van readnoise middelen tot een egaal gemiddelde.

Natuurlijk bereik je niet de super gecalibreerde skyglow grens van ene CCD camera, maar misschien moet je dat ook niet willen. Een DLSR Met een smalbandfilter is nu eenmaal suboptimaal en dat zal het voorlopig ook wel blijven.

Dus, meer frames middelen!
                        Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Met 48 frames kan je prima sigma clipping toepassen. Vanaf 9 frames werkt het al prima. Je hotpixels, cosmic rays, etc wordt er uitgehaald en het resultaat van het signaal van de nevel is het zelfde als tijdens middelen.
                          Ikzelf schiet alleen light frames, voor de rest niets. :lol:

Commentaar

Als je 9 subs sigma stacked hou je nog gigantisch veel ruis over... meer frames!rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
                            Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Nog één bewerkingsresultaat posten en dan stop ik. Tijd om weer nieuwe lights te verzamelen. Ik heb de Bad Pixel Map schuif nog verder naar links geschoven zodat 250.000 warm pixels worden geselecteerd. Ik ben ze nu kwijt. Er zal vast ook wat detail verloren zijn gegaan, maar dat lijkt mee te vallen.
                              Tevens is dit een wat hardere bewerking, voor de liefhebber.
                              Voeg bestanden toe
                              "Hello Spaceboy"

Commentaar

Werken...
                              X