Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

M42 - core, in kleur. Met protoplanetaire schijfjes

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

M42 - core, in kleur. Met protoplanetaire schijfjes

Wederom een opname van het centrum van M42, nu van afgelopen nacht maar wel in kleur geschoten. Dat was overigens ontzettend lastig, want ik moest handmatig de filters vervangen - met bevroren vingers - waardoor de oriŽntatie ook telkens anders was. Sowieso is het bewerken ontzettend lastig, omdat je al snel te ver gaat stretchen en details nabij het centrum verloren laat gaan. Uiteindelijk maar wat rustiger bewerkt, maar er is nog ontzettend veel te zien.

Het meest opvallend zijn de 'verdampende protoplanetaire schijfjes' nabij het centrum van het trapezium. Subtiel, maar wel degelijk aanwezig. Zie ook de uitsnede. Voor vergelijkend materiaal waarop ze veel duidelijker zichtbaar zijn kun je hier kijken: http://messier.seds.org/more/m042_hst3.html

Ook zijn er nog enkele andere protoplanetaire structuren zichtbaar, zie o.a. de tweede uitsnede.

De opname is gemaakt met de 10" Meade Starfinder, en de ASI120MM planetaire CMOS camera. Telkens opnames van 1 seconde, per kanaal tussen de 200-400 samengevoegd.
    Voeg bestanden toe
    Evil will always triumph because good is dumb

Hoezo is hier nog niet gereageerd?
    De beste man weet even wat protoplanetaire schijfjes op de gevoelige plaat vast te leggen!
    En niemand die daar op daar op aanslaat?! Het zijn potverdrie zonnestelsels in ontwikkeling! WoW!

Dit is toch weer een behoorlijke stap vooruit voor de "simpele" "amateur" fotograaf.

Prachtig dat ze er op staan.

Ook weer eindelijk eens een duidelijk plaatje met de lastige E en F ster van het trapezium. Ik hoop ze
    deze winter weer te kunnen spotten.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Het is inderdaad een hele mooie foto.

Als ik het goed begrijp is dit dus een deep sky foto die met de planeetfotografie-methode gemaakt is. Dat zou voor flink wat mensen toch heel interessant moeten zijn.

En nu zit ik me af te vragen of je visueel ook wat kan met die proto-planetaire schijfje. Heel veel vergroten?
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Gaaf, zet er eens een hubble opname naast opdezelfde schaal:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedost...Telescope).jpg
        Astrotrac TT320X-AG, ATC mini-wedge, Berlebach Report 1002, Canon Baader modified 450D, nikon 180mm ED F2.8

Commentaar

Zo, die is erg mooi geworden!
          200 mm Meade LX 200 ACF, Takahashi TSA 102, Lunt Ls60tha, Imaging Source DMK21, Canon eos 1000D

Commentaar

Heel mooi! Ga toch ook eens mijn C11 op dit gebiedje zetten. Moet toch heel wat te zien zijn...
            Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
            TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Erg Mooi! Resolutie is gewoon kei-goed! Maar ja, het is dan ook een 'proto-planetaire camera'
              Nu M57!! Als je weer eens in het land bent.......

Commentaar

Fantastisch resultaat Emil!
                Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Errug mooi weer MvZ

Om verder te gaan bij Rik... De Fliers binnen NGC6826!
                  All is flux, nothing is stationary

Commentaar

Wow kraamkamer foto's.
                    Waarom heb ik nou deze hobby gekozen......

Commentaar

Erg mooi zeg... en buitengewoon interessant!

Commentaar

Indrukwekkend! Vooral die uitsnedes kriebelen mijn verbeelding. Krijg plotsklaps erg veel trek in Orion:-)
                        Schiedam
                        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Dank voor de complimenten. Uiteindelijk is het binnenhalen van de beelden nog niets eens zoveel werk geweest. Het is even spelen met de juiste instellingen, zeker omdat ik die camera niet gewend ben, maar de meeste basisprincipes zijn altijd toepasbaar voor zowel deepsky als planeten.

Alleen ben ik er nog altijd niet uit hoe het optimaal te bewerken. Gisteren ben ik zo'n 4 uur bezig geweest, en nog steeds ben ik niet tevreden. Eigenlijk is het data om eens rustig een dag voor uit te trekken. Ook wil ik nog wat meer met die uitsnedes doen, ik heb nog een zwart vlekje ontdekt wat nog zo'n protoplanetair schijfje is. Je moet er echter wel een beetje verbeelding bij hebben om het goed te herkennen. Leuk voor de regenachtige dagen, als ik geen planeetopnames aan het bewerken ben

> Als ik het goed begrijp is dit dus een deep sky foto die met de planeetfotografie-methode gemaakt is. Dat zou voor flink wat mensen toch heel interessant moeten zijn.
                          Ik maak al een tijdje zo de deepsky-opnames. Gedeeltelijk uit noodzaak omdat de montering niet goed kan volgen, maar ook omdat ik zie dat het ontzettend scherpe beelden op kan leveren - scherper dan je met lange sluitertijden voor elkaar kan krijgen. Natuurlijk gaat de opname niet diep, maar op de juiste targets kan je erg leuke dingen doen.

M57 hebben we wel gehad Rik Er zijn helaas niet zo heel veel van die heldere deepsky objecten. De betere camera's met zeer lage uitleesruis zijn helaas ook nog onbetaalbaar.
                          Last bewerkt door MvZ; 20-11-12, 22:33.
                          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Voor mij is dit de mooiste foto van M42 op dit forum. Dat komt niet alleen, doordat ik geen fan ben van zuurstokroze.
                            Prachtige belichting van trapezium met E en F erbij, subtiele kleuren, scherpe details van protp. schijfjes. Onbegrijpelijk dat dit vanaf de grond kan.
                            Complimenten,
                            Hans
                            Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Commentaar

Werken...
                            X