Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

IC1848 (soul nebula) eerste bi-color resultaat (Ha en O3)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

IC1848 (soul nebula) eerste bi-color resultaat (Ha en O3)

Dit is mijn voorlopige resultaat met mijn Atik383 mono-camera. Tot nog toe Ha (7nm) 910 minuten opnames en O3 (6nm) 360 min opnames. Ben nu bezig om S2 op te nemen. Ben benieuwd.

Ha in rood en O3 in groen en blauwe kanaal gezet. Ook van Ha een luminance kanaal gemaakt met wat meer contrast erin. Geen idee of dat juist was om te doen, maar vond het voorlopig wel aardig er uit zien.

Ik heb deze nog steeds met voor mij oude bekende DSS gestackt. Ik werd aangeraden dit met CCD stack of iets anders te doen, maar ik wilde snel resultaat zien en dus teruggevallen op bekende software.

Tips zijn welkom...
    Voeg bestanden toe
    Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Wat een mooie nevelstructuren zeg, prachtig! Goed gedaan.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Zolang belicht?
      Daar moet veel meer in zitten denk ik?

Commentaar

Ik denk ook dat hier nog wel meer in zal zitten, maar voor een eerste narrowband processing vind ik hem al behoorlijk knap gedaan. In de hoeken zie ik wel aardig wat vervorming van de sterren. Gebruik je een flattener? Ik zou toch aan willen raden ccdstack eens te gaan proberen. Voor ccd data is DSS echt minderwaardig, en ik denk dat je daar toch een hoop mee verliest, dat is echt zonde...
        Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
        TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Hoeveel subs heb je gebruikt? De nevel linksboven lijkt te clippen. Verder zou je een setje RGB kunnen schieten voor de sterkleuren. Mooie opname verder!

Commentaar

Mooi overzicht zeg!
            Hoe lang zijn je subs?
            Per aspera ad astra
            www.ruimtefotografie.org

Commentaar

@Andre:
              Ja, ik ga het zeker overdoen met stacken, bewerken etc. En ik gebruik wel een flattener die voorheen met mijn DSLR camera goed werk deed.

@jjongmans: Voor de subs ben ik ook bezig geweest met wat experimenteren. Ha is deels met 20 min subs en deels 10 min subs gemaakt. Met O3 had ik 20 min subs gebruikt.

Monochroon nabewerken is voor mij weer een hele nieuwe wereld waar ik aan moet wennen om betere resultaten mee te gaan boeken. Dus zal nog wel even wat tijd kosten. Iemand nog goed tutorials voor mij beschikbaar?
              Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Commentaar

Goh, als ik dit zo zie krijg ik er bijna spijt van dat ik mijn camera verkocht heb
                Canon EOS 550D

Commentaar

Bob, Bedankt. En bedankt dat je je camera weggedaan hebt.
                  Last bewerkt door patrickduis; 20-11-12, 20:38. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Ik heb nu 150 min S2 data toegevoegd. Ha (910 min) =Rood, S2 (150 min) =Groen, O3 (360 min) =Blauw en Ha (910 min) verscherpt etc.=Luminance geworden.

Dit is het resultaat. Hmm, Ik weet zelf even niet wat ik er van moet vinden. Eigenlijk ben ik er niet tevreden over. Althans qua kleuren zeker niet. Een workshop of goed tutorial zou voor mij hier zeer welkom zijn.
                    (en de weergave van mijn foto's op astroforum worden er ook niet beter op, weet niet hoe dat komt. Op mijn PC-scherm lijken ze best aardig, maar zodra op forum geplaatst wordt het minder fraai)
                    Voeg bestanden toe
                    Last bewerkt door jheuser; 20-11-12, 15:15.

Commentaar

Als je Ha, SII en O3 smalband opnames hebt gemaakt ga ik ervan uit dat je deze eens wilt samenstellen volgens het Hubble pallet?
                      Dan dienen Ha en SII wel verwisseld te worden volgens SII(R), Ha (G) en O3(B). Hier zal je dan een overwegend groene nevel te zien krijgen door de overvloed aan Ha-signaal maar met volgende workflow met selective color tool in PS haal je er dan wel mooie resultaten uit.
                      http://delsaert.wordpress.com

Commentaar

[QUOTE=Biedie;531339]Als je Ha, SII en O3 smalband opnames hebt gemaakt ga ik ervan uit dat je deze eens wilt samenstellen volgens het Hubble pallet?
                        QUOTE]

Nee, ik wilde sowieso geen Hubble pallet maken. Die vind in zo vies van kleur. Ik vind dat Ha rood moet zijn. Toch bedankt voor deze suggestie.

Commentaar

nog maar weer eens aangepast dmv selective colors. Het blijft voor mij "een beetje spelen in het donker" ofwel: ik doe maar wat en zie dat de kwaliteit achteruit gaat.
                          Voeg bestanden toe
                          Last bewerkt door jheuser; 20-11-12, 16:33. Reden: 2e foto bij

Commentaar

Jan, ik heb je een mailtje gestuurd. Wil je wel eens op weg helpen hoor...
                            Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
                            TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Andre, dat vind ik geweldig. Ik heb e.e.a. in dropbox voor je klaargezet (is waarschijnlijk nog aan het uploaden).
                              Last bewerkt door patrickduis; 20-11-12, 20:45. Reden: quote verwijderd, niet hele berichten quoten s.v.p.

Commentaar

Werken...
                              X